06-04-2022 Raadsoverleg 1
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
Klaas Wybo Van Der Hoek
Klaas Wybo Van Der Hoek
Klaas Wybo Van Der Hoek
Agendapunt 2 Vaststellen agenda
Klaas Wybo Van Der Hoek
Klaas Wybo Van Der Hoek
Agendapunt 3 Opvang vluchtelingen Oekraïne (pfh Van der Tuuk)
Gemeente Westerkwartier overweegt €1,5 miljoen voor opvang Oekraïense vluchtelingen: Debat over huisvesting en jongerenproblematiek
De gemeente Westerkwartier staat voor een belangrijke beslissing: het voorfinancieren van €1,5 miljoen voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Dit besluit maakt deel uit van een bredere inspanning binnen de Veiligheidsregio Groningen om 2000 opvangplekken te creëren. Tijdens een recent debat kwamen niet alleen de financiële aspecten aan bod, maar ook de impact op lokale jongeren die in antikraakpanden wonen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Westerkwartier werd het voorstel besproken om €1,5 miljoen voor te financieren voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Dit bedrag is bedoeld om de eerste kosten te dekken voor het realiseren en beheren van opvanglocaties, zoals een voormalige basisschool en een voormalig collegegebouw. Het Rijk heeft toegezegd de kosten van de opvang te vergoeden, maar de gemeente heeft nu voorfinanciering nodig.
Inspraak van bewoners
Matthijs Nieborg, een bewoner van het Gomarus in Zuidhorn, sprak de raad toe over de gevolgen van de opvangplannen voor lokale jongeren. "Omdat er in Zuidhorn geen woonruimte voor jongeren zoals ik gebouwd is, ben ik de afgelopen jaren uit nood flexibel gaan wonen bij Ad Hoc in het Gomarus," vertelde Nieborg. Hij benadrukte dat de woningnood voor jongeren niet losstaat van de huidige situatie en riep de raadsleden op om op te komen voor de rechten van jongeren in de gemeente.
Nieborg stelde voor om het Gomarus zo in te delen dat zowel Oekraïense vluchtelingen als lokale jongeren er kunnen wonen, zoals op andere plekken in Nederland gebeurt. "Het mengen van vluchtelingen en huurders is wat mij betreft geen probleem," zei hij. Hij uitte zijn frustratie over de communicatie vanuit de gemeente, die hij als "kil en afstandelijk" ervoer.
Reacties van de raadsleden
De raadsleden toonden begrip voor de situatie van de jongeren, maar benadrukten ook de urgentie van de vluchtelingenopvang. Rogier van 't Land van D66 prees het enthousiasme van Nieborg om mee te helpen met de opvang, maar wees erop dat de gemeente in een crisisstand verkeert en dat gemengde opvang nu niet haalbaar is. "Het advies is om het nu op dit moment nog niet te doen," aldus Van 't Land.
Arnold Bloem van Sterk Westerkwartier vroeg naar de meest storende aspecten van het proces voor de jongeren. Nieborg antwoordde dat de communicatie vanuit de gemeente indirect en teleurstellend was. "We werden van het kastje naar de muur gestuurd en niet gehoord," zei hij.
Toezeggingen en vervolg
Burgemeester Ard van der Tuuk erkende de problemen en beloofde dat er tot 20 april geen onomkeerbare stappen zouden worden gezet met betrekking tot het Gomarus. Hij benadrukte echter dat de opvang van vluchtelingen prioriteit heeft en dat de gemeente binnen de afgesproken regels en kaders opereert.
De raadsleden spraken hun waardering uit voor de inzet van de gemeentemedewerkers en benadrukten het belang van snelle actie. "We hebben te maken met een vluchtelingenstroom in Europa erger dan de afgelopen 50, 60 jaar," zei Jaquelien Dijkstra-Helmholt van de ChristenUnie.
Het voorstel om €1,5 miljoen voor te financieren zal als bespreekstuk op de agenda van de raadsvergadering van 20 april staan. De gemeente hoopt tegen die tijd meer duidelijkheid te hebben over de verdere stappen en de mogelijkheden voor zowel de opvang van vluchtelingen als de huisvesting van lokale jongeren.
Samenvatting
De gemeente Westerkwartier overweegt om € 1,5 miljoen voor te financieren voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Dit besluit maakt deel uit van een bredere inspanning binnen de Veiligheidsregio Groningen om 2000 opvangplekken te creëren. De gemeente moet zelf opvanglocaties realiseren en beheren, omdat het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) hier niet bij betrokken is. Er zijn al enkele locaties geopend en voorbereid, zoals een voormalige basisschool en een voormalig collegegebouw. Naast basisvoorzieningen zoals onderdak en voeding, zijn ook aanvullende diensten zoals onderwijs en gezondheidszorg nodig. Het Rijk heeft toegezegd de kosten van de opvang te vergoeden, maar de gemeente heeft nu voorfinanciering nodig om de eerste kosten te dekken. De totale kosten zijn nog niet volledig in kaart gebracht, maar er is een schatting gemaakt voor de eerste maanden. De gemeente heeft een projectteam samengesteld om de opvang te coördineren en vraagt de raad om goedkeuring voor de voorfinanciering.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Opvang Vluchtelingen Oekraïne
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel "Opvang Vluchtelingen Oekraïne" betreft de goedkeuring van een voorfinanciering van € 1,5 miljoen voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen in de gemeente Westerkwartier. De gemeente moet opvanglocaties realiseren en beheren, aangezien het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) hier niet verantwoordelijk voor is. Het voorstel beschrijft de noodzaak van snelle actie, de huidige opvanglocaties, en de voorzieningen die moeten worden geboden. Het Rijk heeft toegezegd de kosten te vergoeden, maar voorfinanciering is nodig om de initiële kosten te dekken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van de context, de noodzaak van de maatregelen, en de financiële implicaties. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd financieel overzicht vanwege de dynamische situatie en het ontbreken van normbedragen.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de voorfinanciering van € 1,5 miljoen om de opvang van vluchtelingen mogelijk te maken. Dit is een cruciale stap om de benodigde middelen beschikbaar te stellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorfinanciering en de prioritering van middelen voor vluchtelingenopvang. Er moet ook worden nagedacht over de lange termijn strategie voor opvang en integratie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen vanwege de onvoorspelbaarheid van de situatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële onzekerheid is een aandachtspunt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de voorfinanciering van € 1,5 miljoen voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen.
Participatie:
Het voorstel erkent de rol van particuliere initiatieven en coördineert deze via Sociaal Werk De Schans. Er is echter weinig detail over hoe participatie verder wordt gestimuleerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met een geschatte behoefte aan € 1,5 miljoen voorfinanciering. Het Rijk heeft toegezegd de kosten te vergoeden, maar de details van deze regeling zijn nog in ontwikkeling. De kosten zijn onderverdeeld in eenmalige en terugkerende kosten, maar exacte bedragen zijn moeilijk te voorspellen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Opvang Vluchtelingen Oekraïne Voorfinanciering Veiligheidsregio Groningen Opvanglocaties Associatieverdrag Tijdelijke Beschermingsrichtlijn Particuliere opvang Voorzieningen Projectteam KostenramingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Klaas Wybo Van Der Hoek
Klaas Wybo Van Der Hoek
Rogier van 't Land - D66
Klaas Wybo Van Der Hoek
Rogier van 't Land - D66
Klaas Wybo Van Der Hoek
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Onbekende spreker
Klaas Wybo Van Der Hoek
Jaquelien Helmholt-dijkstra
Klaas Wybo Van Der Hoek
Klaas Wybo Van Der Hoek
Jan van der Laan - VVD
Klaas Wybo Van Der Hoek
Jan van der Laan - VVD
Klaas Wybo Van Der Hoek
Ytsen van der Velde - VZ Westerkwartier
Rogier van 't Land - D66
Klaas Wybo Van Der Hoek
Rogier van 't Land - D66
Klaas Wybo Van Der Hoek
Ytsen van der Velde - VZ Westerkwartier
Klaas Wybo Van Der Hoek
Ytsen van der Velde - VZ Westerkwartier
Klaas Wybo Van Der Hoek
Anneke Laan - Sterk Westerkwartier
Sandra de Wit - PvdA
Klaas Wybo Van Der Hoek
Sandra de Wit - PvdA
Anneke Laan - Sterk Westerkwartier
Klaas Wybo Van Der Hoek
Jan van der Laan - VVD
Klaas Wybo Van Der Hoek
Anneke Laan - Sterk Westerkwartier
Klaas Wybo Van Der Hoek
Jan van der Laan - VVD
Klaas Wybo Van Der Hoek
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Klaas Wybo Van Der Hoek
Jan Willem Slotema - CDA
Klaas Wybo Van Der Hoek
Rogier van 't Land - D66
Jaquelien Dijkstra-helmholt
Klaas Wybo Van Der Hoek
Sandra de Wit - PvdA
Klaas Wybo Van Der Hoek
Annemiek Kleinjan-uneken
Klaas Wybo Van Der Hoek
Ard van der Tuuk - Burgemeester
Klaas Wybo Van Der Hoek
Ard van der Tuuk - Burgemeester
Klaas Wybo Van Der Hoek
Ard van der Tuuk - Burgemeester
Klaas Wybo Van Der Hoek
Ard van der Tuuk - Burgemeester
Klaas Wybo Van Der Hoek
Jan van der Laan - VVD
Klaas Wybo Van Der Hoek
Ytsen van der Velde - VZ Westerkwartier
Klaas Wybo Van Der Hoek
Anneke Laan - Sterk Westerkwartier
Klaas Wybo Van Der Hoek
Jan Willem Slotema - CDA
Klaas Wybo Van Der Hoek
Rogier van 't Land - D66
Klaas Wybo Van Der Hoek
Jaquelien Dijkstra-helmholt
Klaas Wybo Van Der Hoek
Klaas Wybo Van Der Hoek
Sandra de Wit - PvdA
Klaas Wybo Van Der Hoek
Sandra de Wit - PvdA
Klaas Wybo Van Der Hoek
Annemiek Kleinjan-uneken
Klaas Wybo Van Der Hoek
Ard van der Tuuk - Burgemeester
Klaas Wybo Van Der Hoek
Klaas Wybo Van Der Hoek
Klaas Wybo Van Der Hoek
Klaas Wybo Van Der Hoek
00:08:10 - 00:13:28 - 00:14:38 - 00:15:09 - 00:15:49 - 00:16:10 - 00:16:30 - 00:18:20 - 00:18:45 - 00:19:50 - 00:20:16 - 00:20:38 - 00:22:36 - 00:24:02 - 00:24:36 - 00:24:53 - 00:25:15 - 00:25:35 - 00:25:51 - 00:28:44 - 00:33:36 - 00:36:22 - 00:38:49 - 00:39:32 - 00:39:35 - 00:55:18 - 00:57:01 - 00:58:00 - 00:58:27 - 00:59:16 - 00:59:37 - 01:00:57 - 01:02:29 - 01:02:35 - 01:02:42 - 01:04:12 - 01:04:54 - 01:07:42 - 01:12:05 - 01:12:49
Onbekende spreker
Jaquelien Helmholt-dijkstra
Agendapunt 4 Scenario's roekenbeheer (Nederveen)
Roekenoverlast in Westerkwartier: Gemeente kiest voor actief beheer
De gemeente Westerkwartier heeft besloten om de overlast van roeken in Tolbert, Leek en Grijpskerk aan te pakken. Na een uitgebreid debat in de gemeenteraad is gekozen voor scenario twee, waarbij actief beheer plaatsvindt op ernstige overlastlocaties. Dit besluit moet nog formeel worden goedgekeurd, maar de uitvoering kan al in 2023 van start gaan.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat werd duidelijk dat de overlast van roeken een groot probleem vormt voor de inwoners van de betrokken dorpen. "Het is een verschrikkelijk geluid," aldus een van de insprekers, mevrouw Steller. "Het woongenot en plezier worden ons afgenomen." De roeken, die beschermd zijn onder de wet natuurbescherming, veroorzaken niet alleen geluidsoverlast, maar ook vervuiling door hun uitwerpselen.
De gemeenteraad besprak drie mogelijke scenario's: geen actief beheer, actief beheer op ernstige overlastlocaties, en actief beheer op zowel ernstige als matige overlastlocaties. Scenario twee kreeg de voorkeur, mede vanwege de kosten en de verwachte effectiviteit. Dit scenario houdt in dat roeken worden verjaagd van locaties met ernstige overlast, met behulp van vrijwilligers. De kosten worden geschat op €7.000 eenmalig en €50.000 per jaar.
Tijdens het debat kwamen ook zorgen naar voren over de effectiviteit van het plan en de rol van vrijwilligers. "Hoe diervriendelijk en natuurvriendelijk wordt dat verjagen?" vroeg Annemiek Kleinjan-Unken van GroenLinks. Ook werd de vraag gesteld of het snoeien van bomen, een methode die in andere gemeenten succesvol bleek, niet alsnog overwogen zou moeten worden.
Wethouder Bert Nederveen benadrukte dat het proces zorgvuldig moet verlopen en dat er geen garanties zijn op volledig succes. "We moeten er alles aan doen om het voor elkaar te krijgen," zei hij. De gemeente zal samenwerken met ecologische adviesbureaus en de provincie om een beheerplan op te stellen dat voldoet aan de wettelijke eisen.
Het voorstel om scenario twee te kiezen werd uiteindelijk als hamerstuk bestempeld, wat betekent dat het zonder verdere discussie in de raadsvergadering van 20 april zal worden goedgekeurd. De gemeente zal de voortgang van het project monitoren en de raad op de hoogte houden van de ontwikkelingen.
Samenvatting
De gemeente Westerkwartier overweegt een besluit te nemen over het beheer van roeken, die overlast veroorzaken in Tolbert, Leek en Grijpskerk. Er zijn drie scenario's voorgesteld: geen actief beheer, actief beheer op ernstige overlastlocaties, en actief beheer op zowel ernstige als matige overlastlocaties. Scenario 2, dat zich richt op ernstige overlastlocaties, lijkt de voorkeur te hebben. Dit scenario houdt in dat roeken worden verjaagd van locaties met ernstige overlast, met behulp van vrijwilligers, en dat er een beheerplan wordt opgesteld om een ontheffing van de provincie te verkrijgen. De kosten voor dit scenario worden geschat op €7.000 eenmalig en €50.000 per jaar. Het plan moet nog worden goedgekeurd door de gemeenteraad, waarna de uitvoering vanaf 2023 kan starten. Inspraak is mogelijk bij de besluitvorming over de ontheffing.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Kiezen Scenario Roekenbeheerplan
Titel en Samenvatting:
Het voorstel "Kiezen scenario roekenbeheerplan" betreft het opstellen en uitvoeren van een beheerplan voor actief roekenbeheer op ernstige overlastlocaties, volgens scenario 2. Dit scenario richt zich op het verjagen van roeken van locaties met ernstige overlast naar geschikte beheerlocaties, met als doel de overlast te verminderen. Het plan omvat een periode van vier jaar (2022-2026) en vereist een budget dat in de perspectiefnota moet worden opgenomen. Het beheerplan moet leiden tot een ontheffing van de provincie om de roeken te mogen verjagen.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke beschrijving van de problematiek, de voorgestelde scenario's, en de financiële en juridische implicaties. Het bevat bijlagen met aanvullende informatie en verslagen van informatieavonden, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet goedkeuren van scenario 2 voor het roekenbeheerplan en het opnemen van het benodigde budget in de perspectiefnota. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van het beleid en de financiële toewijzing.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen de drie voorgestelde scenario's, waarbij scenario 2 de voorkeur heeft. Dit omvat het afwegen van de kosten, de effectiviteit van de maatregelen, en de impact op de gemeenschap. Er moet ook rekening worden gehouden met de lange termijnvisie voor het verbeteren van leefgebieden voor roeken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de doelen en de tijdlijn (2022-2026). Het is haalbaar en relevant, gezien de overlastproblematiek. De tijdsgebondenheid is duidelijk aangegeven. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de effectiviteit van het verjagen van roeken zonder garantie op succes kan een punt van zorg zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om scenario 2 goed te keuren en het benodigde budget op te nemen in de perspectiefnota voor de jaren 2022-2026.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van omwonenden via informatieavonden en het inzetten van vrijwilligers voor het verjagen van roeken. Er is ruimte voor inspraak bij de besluitvorming over de ontheffing.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de lange termijnvisie voor het verbeteren van leefgebieden voor roeken en het vermijden van onnodige schade aan bomen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een eenmalige kostenpost van €7.000 en jaarlijkse kosten van €50.000 voor scenario 2. Deze kosten worden gedekt door het opnemen van het budget in de perspectiefnota. De kosten zijn afhankelijk van de goedkeuring van het beheerplan en de ontheffing.
In conclusie, het voorstel is goed onderbouwd en biedt een duidelijk handelingsperspectief voor het aanpakken van de roekenoverlast, met een sterke nadruk op participatie en duurzaamheid. De raad moet zorgvuldig de financiële en sociale implicaties afwegen bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Roekenbeheerplan Overlastlocaties Beheerlocaties Ontheffing Vrijwilligers Scenario's Verjagen Leefgebieden Inventarisatie MonitoringVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Klaas Wybo Van Der Hoek
Klaas Wybo Van Der Hoek
Onbekende spreker
Klaas Wybo Van Der Hoek
Klaas Wybo Van Der Hoek
Annemiek Kleinjan-uneken
Klaas Wybo Van Der Hoek
Ambtelijke Ondersteuning
Klaas Wybo Van Der Hoek
Ambtelijke Ondersteuning
Klaas Wybo Van Der Hoek
Bert Nederveen - ChristenUnie
Klaas Wybo Van Der Hoek
Klaas Wybo Van Der Hoek
Bert Nederveen - ChristenUnie
Klaas Wybo Van Der Hoek
Bert Nederveen - ChristenUnie
Klaas Wybo Van Der Hoek
Annemiek Kleinjan-uneken
Klaas Wybo Van Der Hoek
Myra Eeken-hermans
Klaas Wybo Van Der Hoek
Myra Eeken-hermans
Klaas Wybo Van Der Hoek
Koos Siegers - ChristenUnie
Klaas Wybo Van Der Hoek
Klaas Wybo Van Der Hoek
Jaquelien Dijkstra-helmholt
Klaas Wybo Van Der Hoek
Annelie Bonnet - D66
Klaas Wybo Van Der Hoek
Jan Willem Slotema - CDA
Klaas Wybo Van Der Hoek
Anneke Laan - Sterk Westerkwartier
Klaas Wybo Van Der Hoek
Onno Koopmans - VZ Westerkwartier
Klaas Wybo Van Der Hoek
Olga Hartman
Klaas Wybo Van Der Hoek
Bert Nederveen - ChristenUnie
Jan Willem Slotema - CDA
Klaas Wybo Van Der Hoek
Jan Willem Slotema - CDA
Bert Nederveen - ChristenUnie
Klaas Wybo Van Der Hoek
Bert Nederveen - ChristenUnie
Klaas Wybo Van Der Hoek
Ambtelijke Ondersteuning
Klaas Wybo Van Der Hoek
Ambtelijke Ondersteuning
Klaas Wybo Van Der Hoek
Jan Willem Slotema - CDA
Klaas Wybo Van Der Hoek
Jan Willem Slotema - CDA
Ambtelijke Ondersteuning
Klaas Wybo Van Der Hoek
Klaas Wybo Van Der Hoek
Ambtelijke Ondersteuning
Klaas Wybo Van Der Hoek
Olga Hartman
Ambtelijke Ondersteuning
Klaas Wybo Van Der Hoek
Ambtelijke Ondersteuning
Bert Nederveen - ChristenUnie
Klaas Wybo Van Der Hoek
Bert Nederveen - ChristenUnie
Klaas Wybo Van Der Hoek
Bert Nederveen - ChristenUnie
Klaas Wybo Van Der Hoek
Klaas Wybo Van Der Hoek
Klaas Wybo Van Der Hoek
Klaas Wybo Van Der Hoek
Annelie Bonnet - D66
Klaas Wybo Van Der Hoek
Annemiek Kleinjan-uneken
Klaas Wybo Van Der Hoek
Myra Eeken-hermans
Klaas Wybo Van Der Hoek
Jacquelien Dijkstra-helmholt
Klaas Wybo Van Der Hoek
Annelie Bonnet - D66
Klaas Wybo Van Der Hoek
Annelie Bonnet - D66
Klaas Wybo Van Der Hoek
Jan Willem Slotema - CDA
Klaas Wybo Van Der Hoek
Anneke Laan - Sterk Westerkwartier
Klaas Wybo Van Der Hoek
Onno Koopmans - VZ Westerkwartier
Klaas Wybo Van Der Hoek
Olga Hartman
Klaas Wybo Van Der Hoek
Olga Hartman
Klaas Wybo Van Der Hoek
Bert Nederveen - ChristenUnie
Ambtelijke Ondersteuning
Klaas Wybo Van Der Hoek
Bert Nederveen - ChristenUnie
Klaas Wybo Van Der Hoek
Klaas Wybo Van Der Hoek
Klaas Wybo Van Der Hoek
Klaas Wybo Van Der Hoek
01:12:49 - 01:17:24 - 01:21:32 - 01:25:43 - 01:26:38 - 01:27:45 - 01:36:15 - 01:37:05 - 01:37:49 - 01:38:03 - 01:39:02 - 01:43:08 - 01:43:15 - 01:44:20 - 01:44:31 - 01:44:34 - 01:48:25 - 01:51:31 - 01:54:58 - 01:58:53 - 02:01:04 - 02:04:13 - 02:11:20 - 02:11:32 - 02:13:30 - 02:15:50 - 02:18:54 - 02:19:19 - 02:19:34 - 02:19:46 - 02:19:58 - 02:20:20 - 02:21:12 - 02:21:27 - 02:22:20 - 02:22:31 - 02:22:42 - 02:23:09 - 02:23:38 - 02:24:37 - 02:25:17 - 02:25:26 - 02:26:03 - 02:26:10 - 02:26:21 - 02:26:49 - 02:27:01 - 02:27:41 - 02:27:44 - 02:28:11 - 02:28:57 - 02:34:48 - 02:36:09
Onbekende spreker
Koos Siegers - ChristenUnie
Jaquelien Dijkstra-helmholt
Jacquelien Dijkstra-helmholt
Agendapunt 5 Evaluatie en eerste wijziging Apv (pfh Van der Tuuk)
Gemeente Westerkwartier overweegt aanpassingen in APV: debat over slapen in het openbaar en ondermijning
De gemeente Westerkwartier heeft een evaluatie van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van 2021 uitgevoerd en overweegt nu enkele wijzigingen. Deze aanpassingen zijn deels ingegeven door de aankomende Omgevingswet en recente wijzigingen in de Alcoholwet. Tijdens een recent debat werden de voorgestelde wijzigingen besproken, waarbij vooral het verbod op slapen in openbare ruimtes en de aanpak van ondermijning de aandacht trokken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat op het gemeentehuis van Westerkwartier werd duidelijk dat de evaluatie van de APV over het algemeen positief was, maar dat er enkele aanpassingen nodig zijn. Klaas Wybo Van Der Hoek opende het debat met een korte terugblik op de vaststelling van de APV en de belofte om deze te evalueren. "De evaluatie is voltooid en opgeschreven, en nu krijgt u een aantal wijzigingen voorgesteld," aldus Van Der Hoek.
Een van de meest besproken onderwerpen was het voorstel om slapen op openbare plaatsen te verbieden. Cynthia van Putten van VZ Westerkwartier vroeg zich af waarom dit artikel nodig is: "Hebben we zoveel wildslapers?" Ze vroeg ook naar de situatie van vrachtwagenchauffeurs die in hun cabine slapen. Burgemeester Ard van der Tuuk legde uit dat het artikel vooral bedoeld is om handhavers een middel te geven om op te treden tegen ongewenste situaties, zoals wildkamperen. "Het gaat er echt niet om dat we de familie Van 't Land, als die een mooie buitenactiviteit hebben met sterrenkijken, achterna gaan zitten," verduidelijkte Van der Tuuk.
Ook de aanpak van ondermijning kwam aan bod. Reinette Gjaltema van de CDA-fractie benadrukte het belang van dit onderwerp en vroeg of er mogelijkheden zijn om straatintimidatie in de APV op te nemen. Van der Tuuk gaf aan dat dit op gemeentelijk niveau niet mogelijk is vanwege landelijke regelgeving, maar dat het onderwerp wel hoog op de agenda staat.
Arnold Bloem van Sterk Westerkwartier vroeg naar de uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid van de APV. Hij pleitte voor meer inzicht in de praktijk, zoals het aantal waarschuwingen en boetes. Van der Tuuk antwoordde dat er een dashboard in ontwikkeling is dat deze informatie zal bevatten.
Het debat eindigde met een voorstel om de wijzigingen als bespreekstuk in de raad van 20 april te behandelen. Hoewel de meeste fracties tevreden waren met de beantwoording van de vragen, gaf Rogier van 't Land van D66 aan dat zijn partij het voorstel als bespreekstuk wil behandelen om verder te zoeken naar een scherpere bepaling voor het slapen in het openbaar.
De gemeente Westerkwartier staat voor de uitdaging om de APV aan te passen aan nieuwe wetgevingen en maatschappelijke ontwikkelingen, terwijl ze de balans zoekt tussen regelgeving en de vrijheid van haar inwoners.
Samenvatting
De gemeente Westerkwartier overweegt wijzigingen in de Algemene Plaatselijke Verordening (Apv) van 2021. Deze wijzigingen zijn gebaseerd op een evaluatie van de huidige Apv en de aankomende Omgevingswet. De evaluatie laat zien dat de Apv over het algemeen goed handhaafbaar is, maar er zijn enkele aanpassingen nodig. Er wordt gedacht aan het toevoegen van artikelen over ondermijning en het opnemen van een bepaling over slapen op openbare plaatsen. Ook zijn er juridische en technische aanpassingen nodig vanwege de Omgevingswet en de recente wijzigingen in de Alcoholwet. Verder is er aandacht voor de harmonisatie van regels uit voormalige gemeenten en de aanpassing van bestemmingsplannen. De gemeente wil ook het groot onderhoud van de model-Apv door de VNG afwachten voordat verdere stappen worden genomen. Het besluit over deze wijzigingen ligt nog in de toekomst en moet nog worden vastgesteld.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Evaluatie en wijziging Apv
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Evaluatie en wijziging Apv Zaaknummer: 196982158". Het voorstel betreft de eerste wijziging van de Algemene plaatselijke verordening (Apv) van de gemeente Westerkwartier 2021. Het document evalueert de huidige Apv, bespreekt de noodzaak van aanpassingen in verband met de Omgevingswet en stelt enkele juridisch-technische wijzigingen voor. Het bevat ook voorstellen voor nieuwe artikelen over ondermijning en slapen op openbare plaatsen. Verder worden er aanpassingen besproken in verband met de inwerkingtreding van de Alcoholwet en de afschaffing van het colorverbod.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten van de Apv, inclusief evaluatie, juridische aanpassingen en toekomstige integratie met de Omgevingswet. Het lijkt volledig in de context van de huidige behoeften en wettelijke vereisten.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en te besluiten over de voorgestelde wijzigingen in de Apv. Dit omvat het vaststellen van de wijzigingen en het overwegen van toekomstige aanpassingen in het kader van de Omgevingswet.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de opname van nieuwe artikelen met betrekking tot ondermijning en slapen op openbare plaatsen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over hoe om te gaan met de integratie van de Apv in het Omgevingsplan onder de Omgevingswet.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de toekomstige integratie met de Omgevingswet kan complexiteiten met zich meebrengen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de Apv vast te stellen, zoals beschreven in het raadsbesluit.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van evaluatie en wijziging van de Apv.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsmogelijkheden. Het richt zich voornamelijk op juridische en beleidsmatige aanpassingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene plaatselijke verordening (Apv) Omgevingswet Evaluatie Ondermijning Kapvergunning Standplaatsvergunning Ligplaatsen vaartuigen Colorverbod Alcoholwet WoonoverlastVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Klaas Wybo Van Der Hoek
Cynthia van Putten - VZ Westerkwartier
Klaas Wybo Van Der Hoek
Jan van der Laan - VVD
Klaas Wybo Van Der Hoek
Jan van der Laan - VVD
Klaas Wybo Van Der Hoek
Cynthia van Putten - VZ Westerkwartier
Klaas Wybo Van Der Hoek
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Klaas Wybo Van Der Hoek
Reinette Gjaltema-van Der Laan
Klaas Wybo Van Der Hoek
Rogier van 't Land - D66
Klaas Wybo Van Der Hoek
Rogier van 't Land - D66
Klaas Wybo Van Der Hoek
Rogier van 't Land - D66
Klaas Wybo Van Der Hoek
Koos Siegers - ChristenUnie
Klaas Wybo Van Der Hoek
Koos Siegers - ChristenUnie
Klaas Wybo Van Der Hoek
Sandra de Wit - PvdA
Klaas Wybo Van Der Hoek
Annemiek Kleinjan-uneken
Klaas Wybo Van Der Hoek
Bert Nederveen - ChristenUnie
Ambtelijke Ondersteuning
Bert Nederveen - ChristenUnie
Ard van der Tuuk - Burgemeester
Ard van der Tuuk - Burgemeester
Rogier van 't Land - D66
Klaas Wybo Van Der Hoek
Rogier van 't Land - D66
Ard van der Tuuk - Burgemeester
Klaas Wybo Van Der Hoek
Cynthia van Putten - VZ Westerkwartier
Ard van der Tuuk - Burgemeester
Klaas Wybo Van Der Hoek
Ard van der Tuuk - Burgemeester
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Ard van der Tuuk - Burgemeester
Ambtelijke Ondersteuning
Ard van der Tuuk - Burgemeester
Ambtelijke Ondersteuning
Ard van der Tuuk - Burgemeester
Ambtelijke Ondersteuning
Ard van der Tuuk - Burgemeester
Klaas Wybo Van Der Hoek
Jan van der Laan - VVD
Klaas Wybo Van Der Hoek
Cynthia van Putten - VZ Westerkwartier
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Reinette Gjaltema-van Der Laan
Klaas Wybo Van Der Hoek
Klaas Wybo Van Der Hoek
Reinette Gjaltema-van Der Laan
Rogier van 't Land - D66
Klaas Wybo Van Der Hoek
Koos Siegers - ChristenUnie
Klaas Wybo Van Der Hoek
Sandra de Wit - PvdA
Klaas Wybo Van Der Hoek
Annemiek Kleinjan-uneken
Klaas Wybo Van Der Hoek
Rogier van 't Land - D66
Klaas Wybo Van Der Hoek
Ard van der Tuuk - Burgemeester
Klaas Wybo Van Der Hoek
Ambtelijke Ondersteuning
Klaas Wybo Van Der Hoek
Klaas Wybo Van Der Hoek
Klaas Wybo Van Der Hoek
02:36:09 - 02:37:37 - 02:38:07 - 02:39:17 - 02:41:48 - 02:42:59 - 02:47:11 - 02:48:14 - 02:48:36 - 02:49:05 - 02:49:35 - 02:49:43 - 02:50:15 - 02:52:33 - 02:58:09 - 03:00:34 - 03:00:46 - 03:06:18 - 03:07:11 - 03:07:54 - 03:07:56 - 03:08:32 - 03:08:48 - 03:09:07 - 03:09:41 - 03:10:09 - 03:10:26 - 03:10:46 - 03:10:56
Agendapunt 6 ENSIA 2021 (pfh Van der Tuuk)
Klaas Wybo Van Der Hoek
Ard van der Tuuk - Burgemeester
Klaas Wybo Van Der Hoek
Koos Siegers - ChristenUnie
Klaas Wybo Van Der Hoek
Rogier van 't Land - D66
Klaas Wybo Van Der Hoek
Reinette Gjaltema-van Der Laan
Klaas Wybo Van Der Hoek
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Klaas Wybo Van Der Hoek
Cynthia van Putten - VZ Westerkwartier
Klaas Wybo Van Der Hoek
Cynthia van Putten - VZ Westerkwartier
Klaas Wybo Van Der Hoek
Cynthia van Putten - VZ Westerkwartier
Klaas Wybo Van Der Hoek
Jan van der Laan - VVD
Klaas Wybo Van Der Hoek
Sandra de Wit - PvdA
Klaas Wybo Van Der Hoek
Annemiek Kleinjan-uneken
Klaas Wybo Van Der Hoek
Ard van der Tuuk - Burgemeester
Klaas Wybo Van Der Hoek
Ard van der Tuuk - Burgemeester
Klaas Wybo Van Der Hoek
Klaas Wybo Van Der Hoek
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Anneke Laan - Sterk Westerkwartier
Klaas Wybo Van Der Hoek
Geertje Veenstra - CDA
Geertje Veenstra - CDA
Koos Siegers - ChristenUnie
Rogier van 't Land - D66
Reinette Gjaltema-van Der Laan
Jan van der Laan - VVD
Sandra de Wit - PvdA
Annemiek Kleinjan-uneken
Anneke Laan - Sterk Westerkwartier
Agendapunt 7 Raadsvoorstel uitbreiding huisvesting Het Veenpluis vanwege fusie met De Delta (pfh Pastoor)
Fusie Basisscholen Zevenhuizen: Een Stap naar de Toekomst
De gemeenteraad van Zevenhuizen debatteerde over een voorstel om de basisscholen OBS Het Veenpluis en CDS De Delta te fuseren. Het plan vraagt om een investering van ruim €440.000 voor uitbreiding en verkeersveiligheid. De fusie moet leiden tot een Integraal Kindcentrum.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat besprak de gemeenteraad van Zevenhuizen het voorstel om de basisscholen OBS Het Veenpluis en CDS De Delta te fuseren. Het plan, dat voorziet in een investering van €367.422 voor de uitbreiding van Het Veenpluis en €75.000 voor verkeersveiligheidsmaatregelen, stuitte op zowel steun als kritische vragen.
Geertje Veenstra van het CDA benadrukte het belang van de fusie voor de leefbaarheid in Zevenhuizen, maar uitte zorgen over het draagvlak en de snelheid van het proces. "De samenwerking moet niet enkel op papier verzegeld zijn, maar ook in de praktijk," waarschuwde ze. Ze vroeg ook aandacht voor de klimaatbeheersing in de geplande units, gezien eerdere problemen met extreme temperaturen in tijdelijke gebouwen.
Arina Havinga van een andere fractie stelde voor om de afschrijvingstermijn van de nieuwe gebouwen te verlengen van 7 naar 12 jaar, om zo efficiënter met de middelen om te gaan. "We leven in financieel onzekere tijden en moeten elke euro efficiënt besteden," aldus Havinga.
Myra Eeken van de Partij van de Arbeid sprak haar steun uit voor de fusie en de plannen voor een Integraal Kindcentrum. "Het is een absolute pre dat naast Veenpluis en Delta ook de kinderopvang een plek vindt in het gezamenlijke gebouw," zei ze.
Emil Klok van GroenLinks vroeg zich af waarom de termijn van 7 jaar was gekozen en of deze niet verlengd kon worden. Hij vroeg ook naar de duurzaamheid van de tijdelijke gebouwen en de toekomstplannen voor het gebouw van De Delta. "Gezien de huidige woningmarkt mag verondersteld worden dat de marktwaarde een stuk hoger zal liggen dan de boekwaarde," merkte hij op.
Wethouder Elly Pastoor verdedigde het voorstel door te benadrukken dat het proces zorgvuldig was doorlopen en dat de tijdelijke gebouwen duurzaam en klimaatbestendig zouden zijn. "Het is duurzaam omdat het al gebruikt is. We doen aan hergebruik," legde ze uit. Ze beloofde ook dat de gemeente de suggesties van de raad zou meenemen in de gesprekken over de toekomst van het gebouw van De Delta.
Het voorstel zal als bespreekstuk worden behandeld in de raadsvergadering van 20 april. De raad zal dan beslissen of de fusie en de bijbehorende investeringen doorgang kunnen vinden.
Samenvatting
Er ligt een voorstel om de huisvesting van basisscholen in Zevenhuizen uit te breiden door een fusie van OBS Het Veenpluis en CDS De Delta. Het voorstel vraagt om een investeringskrediet van € 367.422,00 voor de uitbreiding van Het Veenpluis en € 75.000,00 voor verkeersveiligheidsmaatregelen rondom de school. De fusie zou leiden tot een nieuwe school met 189 leerlingen, en er zijn plannen om er een Integraal Kindcentrum van te maken. De uitbreiding van Het Veenpluis is nodig om alle leerlingen op één locatie te huisvesten. Het schoolbestuur Quadraten is verantwoordelijk voor de uitvoering, terwijl de gemeente de kosten voor het schoolgedeelte draagt. Er wordt ook gekeken naar verkeersaanpassingen om een veilige schoolomgeving te creëren. De raad moet nog beslissen over het voorstel.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Uitbreiding Huisvesting door Fusie Basisscholen Zevenhuizen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Uitbreiding huisvesting door fusie basisscholen Zevenhuizen". Het raadsvoorstel vraagt om goedkeuring voor investeringskredieten voor de uitbreiding van het schoolgebouw Het Veenpluis, als gevolg van de fusie met basisschool De Delta. Het doel is om alle leerlingen op één locatie te huisvesten en een verkeersveilige schoolomgeving te creëren. De fusie leidt tot een toekomstbestendige school met 189 leerlingen en biedt mogelijkheden voor een Integraal Kindcentrum. De gemeente draagt bij aan de kosten, terwijl het schoolbestuur Quadraten mede-investeert in de uitbreiding en duurzaamheidsmaatregelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat gedetailleerde financiële informatie, een tijdlijn voor de uitvoering, en een beschrijving van de betrokken partijen en hun verantwoordelijkheden. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd participatieplan voor de betrokken ouders en buurtbewoners.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met het beschikbaar stellen van de investeringskredieten en de afwijking van de financiële verordening met betrekking tot de afschrijvingstermijn. Daarnaast moet de raad de structurele kapitaallasten verwerken in de perspectiefnota 2023-2026.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van financiële middelen voor de uitbreiding en verkeersmaatregelen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het hanteren van een afwijkende afschrijvingstermijn van 7 jaar.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelen zijn duidelijk omschreven, en er is een tijdlijn voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afschrijvingstermijn wijkt af van de norm, wat een punt van discussie kan zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de gevraagde investeringskredieten goed te keuren en de voorgestelde financiële maatregelen te accepteren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt overleg met de schooldirectie, personeel en verkeersouders, en een geplande informatieavond voor buurtbewoners. Er is echter geen uitgebreid participatieplan voor bredere betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien Quadraten investeert in duurzaamheidsmaatregelen. Dit aspect wordt echter niet uitgebreid besproken in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De totale investering bedraagt € 509.896,00, waarvan de gemeente € 367.422,00 voor haar rekening neemt. De jaarlijkse kapitaallasten bedragen € 69.839,00. De financiële dekking wordt deels voorzien door bijdragen van Quadraten en de verwerking van kapitaallasten in de perspectiefnota 2023-2026.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fusie Basisscholen Het Veenpluis De Delta Investering Verkeersveilige schoolomgeving Quadraten Uitbreiding Integraal Kindcentrum OnderwijshuisvestingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Geertje Veenstra - CDA
Klaas Wybo Van Der Hoek
Arina Havinga-rook
Klaas Wybo Van Der Hoek
Myra Eeken-hermans
Klaas Wybo Van Der Hoek
Emil Klok - GroenLinks
Klaas Wybo Van Der Hoek
Emil Klok - GroenLinks
Annelie Bonnet - D66
Emil Klok - GroenLinks
Annelie Bonnet - D66
Klaas Wybo Van Der Hoek
Frantina Kiekebeld-van Der Knaap
Klaas Wybo Van Der Hoek
Olga Hartman
Klaas Wybo Van Der Hoek
Elly Pastoor
Arina Havinga-rook
Klaas Wybo Van Der Hoek
Arina Havinga-rook
Elly Pastoor
Klaas Wybo Van Der Hoek
Emil Klok - GroenLinks
Klaas Wybo Van Der Hoek
Ambtelijke Ondersteuning
Klaas Wybo Van Der Hoek
Geertje Veenstra - CDA
Elly Pastoor
Klaas Wybo Van Der Hoek
Olga Hartman
Klaas Wybo Van Der Hoek
Elly Pastoor
Klaas Wybo Van Der Hoek
Arina Havinga-rook
Klaas Wybo Van Der Hoek
Elly Pastoor
Klaas Wybo Van Der Hoek
Frantina Kiekebeld-van Der Knaap
Klaas Wybo Van Der Hoek
Klaas Wybo Van Der Hoek
Myra Eeken-hermans
Ambtelijke Ondersteuning
Agendapunt 8 Verantwoording subsidies in corona periode (pfh Nederveen)
Samenvatting
De gemeenteraad van Westerkwartier overweegt een besluit over hoe om te gaan met subsidies aan organisaties tijdens de coronaperiode. Het voorstel is om de werkwijze van het college goed te keuren, waarbij rekening wordt gehouden met afwijkende prestaties van gesubsidieerde organisaties en mogelijke overcompensatie door ontvangen middelen. De accountant heeft geadviseerd om duidelijke kaders te stellen voor het beoordelen van afwijkingen in prestaties als gevolg van corona en om te bepalen hoe om te gaan met financiële onbalans. Het college stelt voor om pragmatisch en met maatwerk om te gaan met incidentele en structurele subsidies. Bij incidentele subsidies wordt gekeken of activiteiten alsnog kunnen plaatsvinden, anders kan terugvordering volgen. Structurele subsidies worden niet teruggevorderd als activiteiten door corona niet doorgaan. Er zijn geen gevallen van overcompensatie gevonden, maar als dit in de toekomst gebeurt, wil de gemeente hierover in gesprek gaan met de organisaties. Het besluit ligt nog bij de raad en is nog niet genomen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Verantwoording subsidies in de corona periode
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Verantwoording subsidies in de corona periode" en richt zich op de goedkeuring van de werkwijze van het college met betrekking tot afwijkende prestatielevering van gesubsidieerde organisaties en de mogelijke overcompensatie/onbalans in de ontvangen middelen tijdens de coronaperiode. Het voorstel benadrukt een pragmatische en maatwerkgerichte benadering, waarbij subsidies niet direct worden teruggevorderd als activiteiten door corona niet konden doorgaan. Het doel is om organisaties te ondersteunen en te voorkomen dat ze financieel benadeeld worden door de pandemie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke richtlijnen over hoe om te gaan met afwijkende prestatielevering en mogelijke overcompensatie. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de omstandigheden en de voorgestelde aanpak.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om formeel in te stemmen met de voorgestelde werkwijze van het college. Dit omvat het goedkeuren van de pragmatische benadering ten aanzien van prestatielevering en overcompensatie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde benadering van het college, die gericht is op coulance en maatwerk. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er publieke druk is om strenger op te treden tegen mogelijke overcompensatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de open benadering kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de voorgestelde werkwijze van het college.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van de betrokken organisaties in het besluitvormingsproces, maar benadrukt wel het belang van dialoog met organisaties over hun financiële situatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel erkent dat er financiële gevolgen kunnen zijn, vooral in termen van het niet terugvorderen van subsidies. Er wordt echter geen specifieke dekking voor deze kosten genoemd, behalve dat er voorwaarden zijn gesteld bij de subsidieverlening om overcompensatie te voorkomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidies Corona periode Prestatielevering Overcompensatie Gesubsidieerde organisaties Accountant Compensatieregelingen Terugvordering Incidentele subsidies Structurele subsidiesVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken