02-07-2025 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Agendapunt 2 Vaststellen agenda
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Cynthia van Putten - VZ Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Reinette Gjaltema
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Agendapunt 3 Mededelingen
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Myra Eeken
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Myra Eeken
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jeroen Betten - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Agendapunt 4 Besluitenlijsten
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Agendapunt 5 Vraagrecht
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Annemiek Kleinjan
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Sandra de Wit - PvdA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Hans Haze - VZ Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Reinette Gjaltema
Hans Haze - VZ Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Agendapunt 6 Lijst Ingekomen Stukken
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Herken partnergeweld en voorkom femicide
Samenvatting: De motie, unaniem aangenomen door de gemeenteraad van Oude IJsselstreek, richt zich op het herkennen en voorkomen van partnergeweld en femicide. Het benadrukt de noodzaak van vroege signalering van geweldspatronen en pleit voor een educatief programma in samenwerking met scholen en maatschappelijke organisaties. De motie roept op tot meertalige voorlichting, drempelvrije hulp en juridische bijstand voor slachtoffers. Verder wordt een onderzoek naar een centraal aanspreekpunt voor slachtoffers voorgesteld, evenals een lobby voor lokale opvanglocaties. De voortgang van deze acties moet in Q4 2025 aan de raad worden gerapporteerd.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de problematiek rondom partnergeweld en femicide. Het bevat concrete verzoeken aan het college en benoemt de noodzaak van samenwerking met diverse partners. Echter, de motie zou baat kunnen hebben bij meer gedetailleerde informatie over de implementatie van de voorgestelde acties.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om toezicht te houden op de uitvoering van de motie door het college. De raad moet ervoor zorgen dat de voorgestelde acties worden uitgevoerd en dat de voortgang tijdig wordt gerapporteerd.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen en aandacht voor de voorgestelde acties. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van samenwerking met andere gemeenten en organisaties, en over de inzet van middelen voor educatie en opvang.
SMART en Inconsistenties
De motie is deels SMART: het bevat specifieke acties en een tijdsframe voor terugkoppeling (Q4 2025). Echter, de meetbaarheid en haalbaarheid van sommige acties, zoals het opzetten van een centraal aanspreekpunt, zijn minder duidelijk. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete doelen en meetbare resultaten.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de motie te ondersteunen en het college op te dragen de voorgestelde acties uit te voeren. Daarnaast moet de raad toezien op de tijdige rapportage van de voortgang.
Participatie
De motie benadrukt samenwerking met scholen en maatschappelijke partners, wat wijst op een participatieve aanpak. Er is echter weinig detail over hoe de participatie van slachtoffers en andere belanghebbenden wordt vormgegeven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze motie. De focus ligt voornamelijk op sociale duurzaamheid door het verbeteren van de veiligheid en welzijn van slachtoffers.
Financiële Gevolgen
De motie specificeert niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er is geen informatie over de kosten van de voorgestelde acties of de financieringsbronnen, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de uitvoering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Partnergeweld Femicide Rode vlaggen Opvangplekken Educatief programma Orange the World Vroege signalering Meertalige voorlichting Drempelvrije hulp Centraal aanspreekpuntVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Wybe Niemeijer - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Harry Stomphorst - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Wybe Niemeijer - ChristenUnie
Harry Stomphorst - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Annemiek Kleinjan
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Agendapunt 7 Introductie van Het Westerkwartje als nieuwe gemeentelijke onderscheiding (Bespreekstuk)
Westerkwartje: Nieuwe Gemeentelijke Onderscheiding voor Lokale Helden
De gemeente Westerkwartier heeft unaniem ingestemd met de introductie van een nieuwe gemeentelijke onderscheiding, Het Westerkwartje. Deze onderscheiding is bedoeld om inwoners te waarderen die zich op een positieve manier inzetten voor hun directe omgeving, vooral als hun bijdragen niet binnen de criteria van bestaande onderscheidingen vallen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Westerkwartier werd het voorstel voor Het Westerkwartje besproken. De onderscheiding, bestaande uit een speciaal ontworpen kwartje en een certificaat, is bedoeld als aanvulling op bestaande prijzen zoals de Abel Tasman Erepenning en de Leefbaarheidsprijs. Het besluit over de introductie van Het Westerkwartje werd unaniem aangenomen door de gemeenteraad.
Geertje Dijkstra van de Lijst Dijkstra-Jacobi diende twee amendementen in. Het eerste amendement stelde voor om de uitreiking van Het Westerkwartje te laten plaatsvinden tijdens Summer Proat, een jaarlijkse ontmoetingsbijeenkomst in de gemeente. "Summer Proat is de plek om vrijwilligers en inwoners in het zonnetje te zetten," aldus Dijkstra. Het tweede amendement pleitte voor een evaluatie van Het Westerkwartje in 2030.
De meeste raadsleden waren echter van mening dat de uitreiking van Het Westerkwartje juist laagdrempelig en lokaal moest blijven. "Het is een gemiste kans als we dit centraal willen gaan doen in plaats van dichtbij de inwoner," zei Wybe Niemeijer van de ChristenUnie. Ook de evaluatie werd als overbodig gezien. "We hebben als raad nog de mogelijkheid om vragen te stellen en dingen te agenderen," voegde Niemeijer toe.
Burgemeester Ard van der Tuuk benadrukte het belang van de onderscheiding: "Het voorziet in een behoefte. Er is een behoefte aan waardering voor mensen die zich belangeloos voor onze samenleving inzetten." Hij stelde voor om na een jaar terug te komen met een update over de uitreikingen van Het Westerkwartje.
Na een uitvoerige discussie werden beide amendementen verworpen. Het voorstel voor de introductie van Het Westerkwartje werd vervolgens unaniem aangenomen. Hiermee zet de gemeente Westerkwartier een stap in de richting van meer erkenning voor de vele vrijwilligers die de gemeenschap draaiende houden.
Samenvatting
De gemeente Westerkwartier overweegt om een nieuwe gemeentelijke onderscheiding in te voeren, genaamd Het Westerkwartje. Deze onderscheiding is bedoeld om inwoners te waarderen die zich op een positieve manier inzetten voor hun directe omgeving, vooral als hun bijdragen niet binnen de criteria van bestaande onderscheidingen vallen. Het Westerkwartje zou een aanvulling vormen op bestaande prijzen zoals de Abel Tasman Erepenning en de Leefbaarheidsprijs. De onderscheiding bestaat uit een speciaal ontworpen kwartje en een certificaat, en de toekenning gebeurt op voordracht van inwoners of op initiatief van het college. Het besluit hierover ligt nog bij de gemeenteraad en wordt in juli 2025 verwacht.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Introductie van Het Westerkwartje als nieuwe gemeentelijke onderscheiding." Het voorstel introduceert een nieuwe onderscheiding, Het Westerkwartje, om inwoners van de gemeente Westerkwartier te erkennen die zich op een positieve manier inzetten voor hun directe leefomgeving. Deze onderscheiding is bedoeld voor alledaagse initiatieven die bijdragen aan maatschappelijke betrokkenheid en sociale samenhang, maar die buiten de criteria van bestaande onderscheidingen vallen. Het Westerkwartje is een speciaal ontworpen kwartje, vervaardigd door een lokale goudsmid, en wordt uitgereikt op voordracht van inwoners of op initiatief van het college van burgemeester en wethouders.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de reden voor de introductie van de onderscheiding, de doelgroep, het ontwerp en de procedure voor toekenning. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de financiële implicaties en hoe deze gedekt worden.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om in te stemmen met de introductie van Het Westerkwartje en de bijbehorende verordening vast te stellen. Dit betekent dat de raad het voorstel moet goedkeuren en de juridische basis voor de onderscheiding moet creëren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het eens zijn met de noodzaak en het nut van een nieuwe onderscheiding. Ze moeten ook overwegen of de voorgestelde procedure voor toekenning passend is en of de onderscheiding voldoende bijdraagt aan de erkenning van maatschappelijke betrokkenheid.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifiek en acceptabel is, ontbreekt het aan meetbare doelen en een tijdsgebonden kader voor evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiële aspecten zijn niet uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de introductie van Het Westerkwartje en de bijbehorende verordening vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door inwoners de mogelijkheid te geven om voordrachten te doen via een digitaal aanmeldformulier. Dit bevordert betrokkenheid van de gemeenschap bij de toekenning van de onderscheiding.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op sociale cohesie en maatschappelijke betrokkenheid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel worden niet expliciet genoemd. Er is geen informatie over de kosten van het vervaardigen van de onderscheiding of hoe deze kosten gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat nader uitgewerkt moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Het Westerkwartje Gemeentelijke onderscheiding Sociale cohesie Vrijwilligerswerk Maatschappelijke betrokkenheid Leefbaarheid Initiatieven Burgemeester Toekenning CertificaatVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Introductie van Het Westerkwartje als nieuwe gemeentelijke onderscheiding." Het amendement stelt voor om een nieuwe gemeentelijke onderscheiding, Het Westerkwartje, in te voeren als aanvulling op bestaande onderscheidingen zoals de Abel Tasman Erepenning en de Leefbaarheidsprijs. Het amendement voegt een evaluatiemoment in 2030 toe, waarbij de gemeenteraad samen met het College van B&W de effectiviteit en het succes van de onderscheiding zal beoordelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het niet alleen de introductie van de onderscheiding behandelt, maar ook een evaluatiemoment in de toekomst vastlegt. Dit biedt een kader voor toekomstige beoordeling en aanpassing.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol bij het goedkeuren van de introductie van de onderscheiding en het vaststellen van de bijbehorende verordening. Daarnaast is de raad betrokken bij de evaluatie in 2030.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de introductie van de nieuwe onderscheiding en de bijbehorende verordening. Daarnaast moeten ze bepalen of ze akkoord gaan met de voorgestelde evaluatie in 2030.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden door de introductie en evaluatie in 2030. Echter, het mist meetbare criteria voor succes en een duidelijke toewijzing van verantwoordelijkheden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de introductie van Het Westerkwartje en de bijbehorende verordening, inclusief de evaluatie in 2030.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van introductie of evaluatie van de onderscheiding.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het zich richt op gemeentelijke onderscheidingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is belangrijk dat de raad inzicht krijgt in eventuele kosten en de dekking daarvan voordat zij een besluit neemt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Het Westerkwartje Gemeentelijke onderscheiding Evaluatie Abel Tasman Erepenning Leefbaarheidsprijs Sportprijs Cultuurprijs College van B&W Verordening Lijst Dijkstra-JacobiVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Aanvulling op verordening tot het instellen van Het Westerkwartje van de gemeente Westerkwartier." Het amendement stelt voor om de uitreiking van de gemeentelijke onderscheiding, Het Westerkwartje, te laten plaatsvinden tijdens Summerproat, een jaarlijkse ontmoetingsbijeenkomst in de gemeente Westerkwartier. Dit evenement biedt een platform voor inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden om elkaar te ontmoeten en te netwerken. De uitreiking tijdens Summerproat zou de zichtbaarheid van de onderscheiding vergroten en meer inwoners aantrekken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de context van het specifieke doel dat het wil bereiken, namelijk het koppelen van de uitreiking van de onderscheiding aan een bestaand evenement. Het biedt echter weinig informatie over de bredere implicaties of de criteria voor de toekenning van de onderscheiding.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen en goed te keuren of af te wijzen. Het is aan de raad om te beslissen of de voorgestelde wijziging in de verordening wenselijk en uitvoerbaar is.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het wenselijk is om de uitreiking van de onderscheiding te koppelen aan een specifiek evenement. Dit kan invloed hebben op de toegankelijkheid en de zichtbaarheid van de onderscheiding.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare criteria en een duidelijke beschrijving van de haalbaarheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitzondering voor uitreiking op een ander moment is vaag.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen en de verordening dienovereenkomstig wordt aangepast.
Participatie:
Het voorstel impliceert participatie door de gemeenschap door de uitreiking te koppelen aan een openbaar evenement, maar er is geen directe betrokkenheid van inwoners bij de besluitvorming over de onderscheiding.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op een ceremonieel aspect van gemeentelijke erkenning.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Eventuele kosten zouden verband kunnen houden met de organisatie van de uitreiking tijdens Summerproat, maar dit wordt niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Het Westerkwartje Summerproat Gemeentelijke onderscheiding Burgemeester Wethouder Netwerkbijeenkomst Ondernemers Vrijwilligers Inwoners InspirerenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Introductie van Het Westerkwartje als nieuwe gemeentelijke onderscheiding." Het amendement stelt voor om een nieuwe gemeentelijke onderscheiding, Het Westerkwartje, in te voeren als aanvulling op bestaande onderscheidingen zoals de Abel Tasman Erepenning en de Leefbaarheidsprijs. Het amendement voegt een evaluatiemoment in 2030 toe, waarbij de gemeenteraad samen met het College van B&W de effectiviteit en het succes van de onderscheiding zal beoordelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het zowel de introductie van de onderscheiding als een evaluatiemoment omvat. Echter, details over de criteria voor toekenning en de praktische uitvoering ontbreken.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol bij het goedkeuren van de introductie van de onderscheiding en het vaststellen van de bijbehorende verordening. Daarnaast is de raad betrokken bij de evaluatie in 2030.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de introductie van een nieuwe onderscheiding wenselijk is en of de voorgestelde evaluatieperiode passend is. Er moet ook worden overwogen hoe deze onderscheiding zich verhoudt tot bestaande onderscheidingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden door de evaluatie in 2030, maar mist meetbare criteria voor succes en een duidelijke uitvoeringsstrategie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van details over de uitvoering kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de introductie van Het Westerkwartje en de voorgestelde evaluatie in 2030.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van toekenning of evaluatie van de onderscheiding.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit voorstel, tenzij de onderscheiding specifiek gericht zou zijn op duurzame initiatieven.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen inzicht in de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt om de haalbaarheid van de onderscheiding te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Het Westerkwartje Gemeentelijke onderscheiding Evaluatie Abel Tasman Erepenning Leefbaarheidsprijs Sportprijs Cultuurprijs College van B&W Verordening Lijst Dijkstra-JacobiVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Aanvulling op verordening tot het instellen van Het Westerkwartje van de gemeente Westerkwartier." Het amendement stelt voor om de uitreiking van de gemeentelijke onderscheiding, Het Westerkwartje, te laten plaatsvinden tijdens Summerproat, een jaarlijkse ontmoetingsbijeenkomst in de gemeente Westerkwartier. Dit evenement biedt een platform voor inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden om elkaar te ontmoeten en te netwerken. De uitreiking tijdens Summerproat zou de zichtbaarheid van de onderscheiding vergroten en meer inwoners naar het evenement trekken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de criteria voor het toekennen van de onderscheiding en de procedure bij onoverkomelijke omstandigheden.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en goedkeuren. Hun rol is om te beslissen of de voorgestelde wijziging in de verordening passend is en bijdraagt aan de doelstellingen van de gemeente.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de koppeling van de onderscheiding aan Summerproat wenselijk is en of dit evenement de juiste context biedt voor de uitreiking. Ze moeten ook overwegen of de uitzondering voor onoverkomelijke omstandigheden voldoende is uitgewerkt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke criteria of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitzondering voor onoverkomelijke omstandigheden kan verder worden gespecificeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en de verordening dienovereenkomstig aanpassen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door de uitreiking te koppelen aan een evenement dat inwoners en andere belanghebbenden samenbrengt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het kan echter impliceren dat er extra kosten zijn voor de organisatie van de uitreiking tijdens Summerproat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Het Westerkwartje Summerproat Onderscheiding Burgemeester Wethouder Netwerkbijeenkomst Vrijwilligers Inwoners Ondernemers VerordeningVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Dijkstra
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Dijkstra
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Dijkstra
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Veenstra - CDA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Wybe Niemeijer - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Dijkstra
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Dijkstra
Wybe Niemeijer - ChristenUnie
Geertje Dijkstra
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Dijkstra
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Wybe Niemeijer - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Emil Klok - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Annelie Bonnet - D66
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jeroen Betten - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Emil Klok - GroenLinks
Jeroen Betten - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Onbekende spreker
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Dijkstra
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Dijkstra
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Veenstra - CDA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Onno De Vries
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Onno De Vries
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Onno De Vries
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
00:56:52 - 00:59:15 - 00:59:46 - 01:00:32 - 01:01:46 - 01:02:49 - 01:04:58 - 01:05:32 - 01:05:57 - 01:07:41 - 01:08:19 - 01:08:43 - 01:10:24 - 01:10:58 - 01:12:09 - 01:13:11 - 01:18:06 - 01:19:10 - 01:21:26 - 01:22:12 - 01:22:23 - 01:22:53 - 01:24:05 - 01:24:20 - 01:24:50 - 01:25:06 - 01:25:41 - 01:25:50 - 01:26:10 - 01:37:58 - 01:38:26 - 01:38:28
Frantina Kiekebeld
Annelie Bonnet - D66
Onbekende spreker
Agendapunt 8 Verklaring van geen bedenkingen Zonnepark Noordhorn (Bespreekstuk)
Zonnepark Noordhorn: Gemeenteraad Westerkwartier stemt in met verklaring van geen bedenkingen
De gemeenteraad van Westerkwartier heeft ingestemd met de definitieve verklaring van geen bedenkingen (vvgb) voor het zonnepark Noordhorn, ondanks zorgen over participatie en lokaal eigenaarschap. Een motie om het beleid te evalueren en te verbeteren werd eveneens aangenomen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Westerkwartier werd het voorstel voor het zonnepark Noordhorn uitvoerig besproken. Het debat werd gekenmerkt door zorgen over de mate van participatie en lokaal eigenaarschap. GroenLinks diende een motie in om het beleid te evalueren, met speciale aandacht voor de ervaringen van inwoners en bedrijven. "Wij zijn uiteindelijk voor dit voorstel, maar we willen graag een perspectief hebben dat we recht doen aan de inbreng van inwoners en bedrijven," aldus Klaas-Wybo van der Hoek van GroenLinks.
De motie werd medeondertekend door de Partij van de Arbeid, VZ Westerkwartier, ChristenUnie en D66. Alex Steenbergen van de ChristenUnie benadrukte het belang van rentmeesterschap: "Nova heeft weinig moeite gedaan om lokaal draagvlak, inpassing of compensatie te regelen. Dat vinden we wel echt een teleurstelling."
Het CDA uitte stevige kritiek op het participatieproces. Geertje Veenstra van het CDA stelde: "De participatie rond dit project is allesbehalve geslaagd. Op papier lijkt het misschien een technisch verhaal, maar wie luistert naar de mensen daar, die hoort iets anders."
Ondanks de zorgen stemde de meerderheid van de raad in met de verklaring van geen bedenkingen. VZ Westerkwartier gaf een stemverklaring af: "Omdat VZ Westerkwartier onderdeel wil zijn van een betrouwbare overheid, stemmen we schoorvoetend in met deze verklaring van geen bedenkingen."
Wethouder Bé Schollema erkende dat het beleid mogelijk aan herziening toe is en beloofde dat er in de toekomst beter gekeken zal worden naar participatiecriteria. "Als wij helemaal tot stilstand komen in dit land als het gaat om de energietransitie, dan is dat misschien zo, maar dan moet daarvoor wel eerst het beleid herbereikt worden," aldus Schollema.
De motie om het beleid te evalueren werd aangenomen met 24 stemmen voor en 5 tegen. Het voorstel voor de definitieve verklaring van geen bedenkingen werd aangenomen met 23 stemmen voor en 6 tegen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Westerkwartier overweegt een definitieve verklaring van geen bedenkingen (vvgb) af te geven voor het zonnepark Noordhorn. Er zijn zes zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode van 3 april tot 15 mei. Deze zienswijzen worden beoordeeld en beantwoord in een reactienota. De zienswijzen geven geen reden om het oorspronkelijke ontwerpbesluit aan te passen of te weigeren. De raad moet nu beslissen of de vvgb definitief wordt verleend. Als de raad instemt, kan het college vervolgens een besluit nemen over de omgevingsvergunning. Er zijn geen financiële of juridische risico's verbonden aan dit besluit. Indieners van de zienswijzen kunnen nog in beroep gaan en deelnemen aan de verdere uitwerking van een gebiedsfonds, dat ervoor zorgt dat de opbrengsten van het zonnepark ten goede komen aan de lokale gemeenschap.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Verklaring van geen bedenkingen Zonnepark Noordhorn
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verklaring van geen bedenkingen Zonnepark Noordhorn." Het voorstel betreft het verlenen van een definitieve verklaring van geen bedenkingen (vvgb) voor de ontwikkeling van een zonnepark in Noordhorn. Na een inzageperiode zijn er zes zienswijzen ingediend, die zijn beoordeeld en beantwoord in een reactienota. De zienswijzen leiden niet tot aanpassing of weigering van de aanvraag. De raad moet nu beslissen over de definitieve vvgb, zodat het college verder kan met de omgevingsvergunning.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle benodigde documenten en bijlagen bevat, zoals de reactienota en het erratum. Het biedt een gedetailleerde toelichting op de zienswijzen en de juridische en financiële consequenties.
Rol van de Raad:
De raad moet een definitieve verklaring van geen bedenkingen afgeven. Dit is een noodzakelijke stap voordat het college de omgevingsvergunning kan verlenen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de zienswijzen voldoende zijn behandeld en of er voldoende draagvlak is voor het zonnepark. Er moet ook worden overwogen of de belangen van de indieners van de zienswijzen voldoende zijn meegenomen.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de SMART-criteria kunnen beter worden toegepast op de participatie en duurzaamheid.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de ontwerp-vvgb als definitieve vvgb te verlenen, met inachtneming van de reactienota en het erratum.
Participatie:
Er is sprake van participatie, aangezien een deel van de indieners van de zienswijzen betrokken is geweest bij het proces. Er is een wens voor een gebiedsfonds om de lokale gemeenschap te laten profiteren van het zonnepark.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien het gaat om de ontwikkeling van een zonnepark, wat bijdraagt aan duurzame energieopwekking.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële consequenties voor de gemeente. Het voorstel vermeldt dat er geen financiële risico's zijn.
In conclusie, het voorstel vraagt de raad om een definitieve verklaring van geen bedenkingen te verlenen, zodat de ontwikkeling van het zonnepark kan doorgaan, met aandacht voor participatie en duurzaamheid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zonnepark Noordhorn Zienswijzen Omgevingsvergunning Reactienota Ruimtelijke onderbouwing Landschappelijke inpassing Gebiedsfonds Participatieproces Provinciale wet- en regelgeving OntwerpbesluitVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Ervaringen proces Zonnepark" en is ingediend door de fracties van GroenLinks, PvdA, ChristenUnie, VZ Westerkwartier, Sterk Westerkwartier, en D66. De motie vraagt het college om bij de evaluatie van de "Visie Hernieuwbare Elektriciteit" in 2025 nadrukkelijk aandacht te besteden aan de ervaringen van verschillende betrokkenen bij hernieuwbare elektriciteitsprojecten. Dit omvat communicatie en participatie van inwoners en bedrijven, verslaglegging, voorbereidingstijd, zakelijke deelname, het gebiedsfonds en de mogelijkheden met het elektriciteitsnet. De evaluatie moet bij voorkeur in 2025, maar uiterlijk begin 2026 beschikbaar zijn, met mogelijke verbetersuggesties opgenomen in het Groenboek.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig, aangezien het specifieke aandachtspunten benoemt voor de evaluatie van de visie. Het zou echter baat kunnen hebben bij meer gedetailleerde richtlijnen over hoe de evaluatie moet worden uitgevoerd.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college te verzoeken om een uitgebreide evaluatie uit te voeren en de resultaten daarvan terug te koppelen. De raad moet ook beslissen over de goedkeuring van de motie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze het eens zijn met de voorgestelde focus op evaluatie en participatie, en of ze de voorgestelde tijdlijn en inhoud van de evaluatie ondersteunen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare criteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie kan concreter zijn over hoe de evaluatie moet worden uitgevoerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college opdragen de voorgestelde evaluatie uit te voeren.
Participatie:
De motie legt nadruk op participatie door te vragen naar de ervaringen van inwoners en bedrijven en hoe deze kunnen worden verbeterd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, aangezien de motie zich richt op hernieuwbare elektriciteitsprojecten en de evaluatie daarvan.
Financiële gevolgen:
De motie zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen of de dekking daarvan. Het uitvoeren van een evaluatie kan echter kosten met zich meebrengen, die mogelijk door het college moeten worden begroot.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zonnepark Noordhorn Visie Hernieuwbare Elektriciteit Evaluatie Inspraak Participatie Criteria Elektriciteitsnet Gebiedsfonds Groenboek VerbetersuggestiesVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Ervaringen proces Zonnepark
Samenvatting: De motie, ingediend door de fracties van GroenLinks, PvdA, ChristenUnie, VZ Westerkwartier, Sterk Westerkwartier en D66, richt zich op de evaluatie van de ervaringen met het Zonnepark Noordhorn. De raad van de gemeente Westerkwartier heeft in 2020 een "Visie Hernieuwbare Elektriciteit" vastgesteld, waarin werd besloten om deze visie in 2025 te evalueren. De motie verzoekt het college om bij deze evaluatie aandacht te besteden aan de ervaringen van alle betrokken partijen, inclusief inwoners en bedrijven, en om mogelijke verbeteringen op te nemen in een Groenboek. De evaluatie moet bij voorkeur in 2025, maar uiterlijk begin 2026 beschikbaar zijn.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk maakt welke aspecten geëvalueerd moeten worden, zoals communicatie, participatie, verslaglegging, en zakelijke deelname. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan voor hoe deze evaluatie uitgevoerd moet worden.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college te verzoeken om een evaluatie uit te voeren en verbeterpunten te identificeren. De raad moet ook de resultaten van deze evaluatie beoordelen en besluiten of verdere actie nodig is.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze het eens zijn met de voorgestelde evaluatiecriteria en of ze de voorgestelde tijdlijn voor de evaluatie acceptabel vinden. Daarnaast moeten ze bepalen hoe ze de resultaten van de evaluatie willen gebruiken om het beleid aan te passen.
SMART en Inconsistenties
De motie is gedeeltelijk SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete evaluatiecriteria.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de evaluatie uit te voeren zoals voorgesteld.
Participatie
De motie benadrukt het belang van participatie door te vragen naar de ervaringen van inwoners en bedrijven. Het legt de nadruk op communicatie en participatie als belangrijke evaluatiecriteria.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een kernonderwerp van de motie, aangezien het zich richt op hernieuwbare elektriciteitsprojecten en de evaluatie van de "Visie Hernieuwbare Elektriciteit."
Financiële Gevolgen
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het is onduidelijk of de evaluatie extra kosten met zich meebrengt en hoe deze gefinancierd zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zonnepark Noordhorn Visie Hernieuwbare Elektriciteit Evaluatie Hernieuwbare elektriciteitsprojecten Inspraak Criteria en ijkpunten Participatie Gebiedsfonds Elektriciteitsnet GroenboekVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Klaas-Wybo van der Hoek - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Klaas-Wybo van der Hoek - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Alex Steenbergen - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Veenstra - CDA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Veenstra - CDA
Frantina Kiekebeld
Geertje Veenstra - CDA
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Klaas-Wybo van der Hoek - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
René de Vink - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Dijkstra
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jan van der Laan - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Klaas-Wybo van der Hoek - GroenLinks
Klaas-Wybo van der Hoek - GroenLinks
Jan van der Laan - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Annelie Bonnet - D66
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Bé Schollema - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Klaas-Wybo van der Hoek - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Veenstra - CDA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Veenstra - CDA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Klaas-Wybo van der Hoek - GroenLinks
Geertje Veenstra - CDA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Bé Schollema - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Bé Schollema - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Veenstra - CDA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Bé Schollema - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Klaas-Wybo van der Hoek - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Alex Steenbergen - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Veenstra - CDA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Onbekende spreker
Klaas-Wybo van der Hoek - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Veenstra - CDA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
René de Vink - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Dijkstra
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Sandra de Wit - PvdA
Geertje Dijkstra
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jan van der Laan - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Bé Schollema - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Onno De Vries
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Onno De Vries
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
01:38:28 - 01:40:11 - 01:44:47 - 01:47:21 - 01:50:37 - 01:51:53 - 01:53:53 - 01:54:50 - 01:55:12 - 01:57:03 - 01:59:12 - 02:01:28 - 02:02:34 - 02:03:08 - 02:06:30 - 02:07:01 - 02:07:20 - 02:07:41 - 02:08:45 - 02:09:22 - 02:09:37 - 02:09:59 - 02:10:10 - 02:10:16 - 02:12:39 - 02:13:27 - 02:14:41 - 02:15:38 - 02:16:34 - 02:17:43 - 02:17:58 - 02:19:17 - 02:20:03 - 02:21:23 - 02:21:36 - 02:22:37 - 02:22:49 - 02:23:07 - 02:23:34 - 02:23:44 - 02:23:51
Annelie Bonnet - D66
Onbekende spreker
Sandra de Wit - PvdA
Agendapunt 9 Harmonisatie Tarieven binnensport- en maatschappelijke Accommodaties (Bespreekstuk)
Gemeente Westerkwartier stemt in met harmonisatie van tarieven voor sportaccommodaties
De gemeenteraad van Westerkwartier heeft unaniem ingestemd met een voorstel om de tarieven voor binnensport- en maatschappelijke accommodaties te harmoniseren. Het plan, dat gericht is op eerlijkheid en transparantie, moet ervoor zorgen dat alle gebruikers dezelfde tarieven betalen voor vergelijkbare faciliteiten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel om de tarieven voor sport- en maatschappelijke accommodaties te harmoniseren, zonder tegenstemmen aangenomen. Het plan beoogt de tarieven gelijk te trekken en te relateren aan de kostprijs, zoals verplicht door de Wet Markt en Overheid. De harmonisatie moet budgetneutraal zijn en de continuïteit van verenigingen en organisaties waarborgen.
Myra Eeken van de Partij van de Arbeid en GroenLinks benadrukte het belang van goede communicatie met de betrokken partijen. "Tijdens het raadsoverleg misten wij de antenne van de wethouder om aan te voelen dat er veel verschil zit tussen de intentie om de betrokken partijen goed mee te nemen in de communicatie enerzijds en de beleving van die partijen anderzijds," aldus Eeken. Ondanks deze kanttekening stemde haar fractie in met het voorstel, met de verwachting dat de wethouder hier in de toekomst beter aandacht aan zal besteden.
Ook Jeroen Betten van de VVD sprak zijn steun uit voor het voorstel, maar legde de nadruk op het vervolgproces. "Het succes van de harmonisatie, alsmede de steun van de VVD-fractie, is afhankelijk van de uitvoering. Het college van B&W moet een verbeterslag maken voor goede communicatie met belanghebbenden," stelde Betten. Hij benadrukte het belang van draagvlak, verwachtingsmanagement en het openstaan voor de expertise van sportverenigingen en andere belanghebbenden.
Reinette Gjaltema van het CDA gaf aan akkoord te gaan met het aangepaste raadsvoorstel. "Voor de gemeentebegroting betreft het een budgetneutrale operatie, maar voor de betrokkenen een structurele bijdrage de komende jaren. Daar hechten wij aan in het belang, maar vooral voor het behoud van onze sportieve en culturele instellingen," aldus Gjaltema.
Met de unanieme goedkeuring van de raad kan de gemeente Westerkwartier nu verder met de uitwerking van de geharmoniseerde tarieven, die gepland staan voor invoering op 1 augustus 2025. De komende jaren zal de gemeente nauw samenwerken met betrokken instellingen om de kostprijsdekkende huur verder uit te werken.
Samenvatting
De gemeente Westerkwartier overweegt een plan om de tarieven voor binnensport- en maatschappelijke accommodaties te harmoniseren. Dit betekent dat de tarieven gelijk worden getrokken en gerelateerd aan de kostprijs. Het plan richt zich op accommodaties die worden verhuurd aan sportverenigingen, maatschappelijke instellingen en marktpartijen. De harmonisatie moet zorgen voor eerlijkheid en transparantie, zodat iedereen hetzelfde tarief betaalt voor vergelijkbare accommodaties. De Wet Markt en Overheid verplicht de gemeente om minimaal de integrale kostprijs te rekenen, en de huidige regelgeving vereist dat dit besluit elke vijf jaar wordt herzien. Het plan voorziet in een budgetneutrale aanpak, waarbij de continuïteit van verenigingen en organisaties niet in gevaar komt. Voor verenigingen die nadelig worden beïnvloed, is een ingroeiregeling van drie tot vijf jaar voorgesteld. De invoering van de geharmoniseerde tarieven voor binnensportaccommodaties staat gepland voor 1 augustus 2025. De gemeente wil de komende jaren zorgvuldig samenwerken met betrokken instellingen om de kostprijsdekkende huur verder uit te werken. Het uiteindelijke besluit over de harmonisatie ligt nog in de toekomst en moet nog door de gemeenteraad worden goedgekeurd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een raadsvoorstel over de harmonisatie van tarieven voor maatschappelijke accommodaties, met een specifieke focus op binnensportaccommodaties en overige maatschappelijke voorzieningen. Het college heeft een aangepast voorstel ingediend na feedback van de raad, die een andere aanpak voor buitensportvoorzieningen voorstelde. Er is onduidelijkheid ontstaan door de terminologie in het besluit, met name door het gebruik van het woord "overige". Het voorstel beoogt duidelijkheid te scheppen door de terminologie aan te passen, zodat het besluit correct wordt geïnterpreteerd als betrekking hebbend op binnensport- en overige maatschappelijke accommodaties.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de feedback van de raad heeft verwerkt en een aangepaste formulering biedt om verwarring te voorkomen. Echter, de initiële onduidelijkheid wijst op een gebrek aan precisie in de oorspronkelijke formulering.
Rol van de raad:
De raad moet het aangepaste voorstel beoordelen en goedkeuren. Hun rol is om te zorgen dat de harmonisatie van tarieven op een manier gebeurt die recht doet aan de verschillende soorten accommodaties en de behoeften van de gemeenschap.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde harmonisatie van tarieven en de aangepaste formulering. Ze moeten ook overwegen of de voorgestelde aanpak voor buitensportvoorzieningen voldoende aansluit bij hun wensen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de aangepaste formulering. Het is echter niet volledig SMART, omdat er geen concrete tijdslijnen of specifieke meetbare doelen zijn opgenomen. De inconsistentie lag in de oorspronkelijke terminologie, die nu is aangepakt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de aangepaste formulering en de voorgestelde aanpak voor de harmonisatie van tarieven.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden, behalve de raad zelf. Het is onduidelijk of er bredere consultatie heeft plaatsgevonden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt de harmonisatie van tarieven, wat financiële implicaties kan hebben voor gebruikers van de accommodaties. Er wordt echter niet specifiek vermeld hoe eventuele financiële gevolgen worden gedekt of gecompenseerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Harmonisatie Tarieven Maatschappelijke accommodaties Binnensport Buitensportvoorzieningen College Notitie Formulering D66 Rogier van ‘t LandVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Harmonisatie tarieven binnensport- en maatschappelijke accommodaties
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Harmonisatie tarieven binnensport- en maatschappelijke accommodaties" in de gemeente Westerkwartier. Het doel is om een eenduidig tarievenbeleid te implementeren voor gemeentelijke accommodaties, gerelateerd aan kostprijsdekkende huur. Dit moet leiden tot transparantie en eerlijkheid in de tarieven voor sportverenigingen en maatschappelijke instellingen. De harmonisatie is budgetneutraal en houdt rekening met de continuïteit van verenigingen. Er is een ingroeiregeling voor verenigingen die nadelig worden beïnvloed. Het voorstel is in lijn met de Wet Markt en Overheid en houdt rekening met toekomstige wetswijzigingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke uitleg over de methodiek en de financiële implicaties. Het bevat bijlagen die verdere onderbouwing bieden. De volledigheid is goed, hoewel de praktische uitvoering en de impact op specifieke gebruikersgroepen verder kunnen worden uitgewerkt.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en de aanpak van de harmonisatie vaststellen. De raad speelt een cruciale rol in het waarborgen van de transparantie en rechtvaardigheid van het tarievenbeleid.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van harmonisatie en de impact op verschillende gebruikersgroepen. Er moet worden afgewogen hoe de belangen van sportverenigingen en maatschappelijke instellingen worden beschermd, vooral voor diegenen die nadelig worden beïnvloed.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat duidelijke doelen, zoals budgetneutraliteit en een tijdlijn voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de praktische uitvoering kan complex zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde aanpak voor harmonisatie vast te stellen, zoals beschreven in het voorstel.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van communicatie met betrokkenen. Er zijn bijeenkomsten georganiseerd en er is overleg met verenigingen en instellingen. Participatie lijkt adequaat te zijn aangepakt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op financiële en organisatorische aspecten.
Financiële Gevolgen:
De harmonisatie is budgetneutraal op de lange termijn. Er is een tijdelijke financiële impact door de ingroeiregeling, maar deze wordt opgevangen in de jaarrekeningen. Voor musea en andere accommodaties worden de financiële gevolgen later uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Harmonisatie Tarieven Binnensportaccommodaties Maatschappelijke accommodaties Kostprijsdekkende huur Wet Markt en Overheid (WM&O) Sportverenigingen Subsidie Ingroeiregeling SynarchisVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel harmonisatie tarieven maatschappelijke accommodaties". Het voorstel richt zich op het harmoniseren van tarieven voor binnensport- en overige maatschappelijke accommodaties, zoals musea en kinderopvang. Tijdens een eerder raadsoverleg bleek dat de raad instemde met de voorgestelde aanpak voor binnensport en overige accommodaties, maar een andere aanpak voor buitensportvoorzieningen wenste. Het college heeft nu een aangepast voorstel ingediend. Er is echter onduidelijkheid over de terminologie in het besluit, met name over de term "overige maatschappelijke accommodaties", wat mogelijk tot verwarring leidt over de reikwijdte van het voorstel.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de harmonisatie van tarieven voor specifieke accommodaties adresseert. Echter, de onduidelijkheid in de terminologie kan leiden tot interpretatieproblemen, wat de volledigheid in termen van duidelijkheid en precisie beïnvloedt.
Rol van de raad:
De raad moet het aangepaste voorstel beoordelen en besluiten of zij instemt met de voorgestelde harmonisatie van tarieven. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren of afwijzen van het voorstel en kan wijzigingen voorstellen indien nodig.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde harmonisatie van tarieven en of de terminologie in het voorstel voldoende duidelijk is. Daarnaast moet de raad bepalen of de voorgestelde aanpak voor buitensportvoorzieningen acceptabel is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral vanwege de onduidelijke terminologie. Er zijn inconsistenties in de terminologie die voor verwarring kunnen zorgen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het aangepaste voorstel voor de harmonisatie van tarieven en of zij de terminologie voldoende duidelijk vindt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is meegenomen in het proces. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, tenzij de harmonisatie van tarieven indirect invloed heeft op de duurzaamheid van de accommodaties.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat de raad moet overwegen bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Harmonisatie Tarieven Maatschappelijke accommodaties Binnensport Buitensportvoorzieningen College Notitie Formulering D66 Rogier van ‘t LandVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Myra Eeken
Myra Eeken
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jeroen Betten - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jeroen Betten - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Reinette Gjaltema
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Agendapunt 10 Aanpassing statuten stichting Quadraten (Bespreekstuk)
Gemeenteraad Westerkwartier Verwerpt Statutenwijziging Quadraten
In een tumultueuze raadsvergadering heeft de gemeenteraad van Westerkwartier het voorstel om de statuten van stichting Quadraten te wijzigen, verworpen. Het voorstel, dat onder andere een reductie van twee naar één bestuurder en een vermindering van de invloed van de gemeenteraad op de Raad van Toezicht behelsde, stuitte op stevige weerstand.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering werd duidelijk dat de voorgestelde wijzigingen in de statuten van Quadraten, een stichting die zowel openbaar als christelijk basisonderwijs aanbiedt, niet op brede steun konden rekenen. De fracties van VVD, Lijst Dijkstra-Jacobi, VZ Westerkwartier, D66, Sterk Westerkwartier en enkele leden van het CDA stemden tegen het voorstel. Zij uitten hun zorgen over de afzwakking van de rol van de gemeenteraad als externe toezichthouder.
"Door het terugbrengen van twee naar één bestuurder en het schrappen van onze betrokkenheid bij de Raad van Toezicht, geven we structureel invloed weg," verklaarde Geertje Veenstra van het CDA, die tegen de lijn van haar fractie in stemde. De VVD-fractie benadrukte het belang van een stevige juridische borging van de positie van de gemeenteraad in de statuten. "De voorgestelde wijziging wordt door ons beschouwd als een afzwakking van deze positie," aldus Jeroen Betten van de VVD.
Aan de andere kant van het debat stonden de fracties van PvdA, GroenLinks, ChristenUnie en een deel van het CDA, die voor de wijziging stemden. Zij benadrukten het belang van een goede relatie met Quadraten en wezen op de beperkte rol van de gemeenteraad als extern toezichthouder. "Het is cruciaal dat er een goede en productieve werkrelatie is tussen de gemeenteraad en het onderwijsbestuur," stelde Arina Havinga van de ChristenUnie.
De wethouder, Bé Schollema, benadrukte dat de gemeenteraad niet over de inhoud van de statuten gaat, maar slechts instemming verleent. Hij waarschuwde voor mogelijke juridische stappen van Quadraten als gevolg van de afwijzing. "Op het moment dat u niet instemt met dit besluit, heeft Quadraten maar één mogelijkheid en dat is bij u aangeven dat zij een besluit willen," aldus Schollema.
Ondanks de afwijzing van de statutenwijziging, werd een motie voor het opstellen van een convenant met Quadraten aangenomen. Dit convenant moet zorgen voor betere communicatie en samenwerking tussen de gemeenteraad en Quadraten. "We willen heel graag goed in gesprek blijven met en over het onderwijs met alle betrokkenen," verklaarde Frantina Kiekebeld van VZ Westerkwartier.
De uitkomst van de stemming laat de toekomst van de samenwerking tussen de gemeenteraad en Quadraten onzeker. De oproep van de raad om een Commissie van Wijzen in te stellen om de impasse te doorbreken, werd door sommigen als een mogelijke oplossing gezien. "Als we er hier niet uitkomen, dan zouden wij eigenlijk een poging moeten doen om dat van buiten in deze raad, in ieder geval van buiten de commissie van wijzen, de oplossing te gaan zoeken," aldus Mark Veenstra van de PvdA.
Samenvatting
De gemeenteraad van Westerkwartier overweegt een voorstel om een convenant te sluiten met het bestuur van stichting Quadraten. Dit convenant zou ervoor zorgen dat de gemeenteraad twee keer per jaar geïnformeerd wordt over de ontwikkelingen in het basisonderwijs en op de scholen van Quadraten. Onderwerpen zoals leerlingenaantallen, onderwijskwaliteit en medezeggenschap zouden hierbij aan bod komen. Het doel is om een open en gestructureerde communicatie te bevorderen, zonder dat de gemeenteraad de verantwoordelijkheden van andere betrokken partijen overschrijdt. Het voorstel wordt ingediend door de fracties van GroenLinks, PvdA, ChristenUnie en VZ Westerkwartier.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Convenant communicatie basisonderwijs Quadraten - gemeente Westerkwartier
Samenvatting: De motie, ingediend door GroenLinks, PvdA, ChristenUnie en VZ, roept op tot het sluiten van een convenant tussen de gemeente Westerkwartier en stichting Quadraten. Het doel is om de gemeenteraad twee keer per jaar te informeren over ontwikkelingen in het basisonderwijs, zoals leerlingenaantallen, onderwijskwaliteit en medezeggenschap. Dit moet leiden tot een gestructureerde dialoog tussen de betrokken partijen, zonder dat de raad in de verantwoordelijkheden van anderen treedt. De motie benadrukt het belang van open communicatie en respect voor de verschillende rollen van de betrokken organen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in zijn opzet. Het beschrijft duidelijk de behoefte aan gestructureerde communicatie en de onderwerpen die aan bod moeten komen. Echter, details over de exacte inhoud van het convenant en hoe de dialoog vormgegeven wordt, ontbreken.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het college te verzoeken een convenant met Quadraten te sluiten en om geïnformeerd te worden over de ontwikkelingen in het basisonderwijs. De raad fungeert als toezichthouder en gesprekspartner in de dialoog.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij het belangrijk vindt om structureel geïnformeerd te worden over het basisonderwijs en of zij de voorgestelde frequentie en inhoud van de rapportages voldoende acht.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van de frequentie van rapportages (twee keer per jaar), maar mist specifieke tijdsgebonden doelen en een duidelijke beschrijving van de te nemen acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitwerking van het convenant kan specifieker.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het college verzoekt om het convenant met Quadraten te sluiten zoals voorgesteld in de motie.
Participatie
Het voorstel impliceert participatie door middel van een dialoog tussen de gemeenteraad en Quadraten, maar er wordt niet specifiek ingegaan op bredere participatie van andere belanghebbenden zoals ouders of leerkrachten.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op communicatie en informatie-uitwisseling.
Financiële Gevolgen
Er worden geen directe financiële gevolgen genoemd in het voorstel. Het is onduidelijk of er kosten verbonden zijn aan het opstellen en uitvoeren van het convenant en hoe deze eventueel gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Convenant Communicatie Basisonderwijs Stichting Quadraten Statuten Ontwikkelingen Scholen Onderwijskwaliteit Medezeggenschap LeerlingenaantallenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Convenant communicatie basisonderwijs Quadraten - gemeente Westerkwartier". Het voorstel, ingediend door GroenLinks, PvdA, ChristenUnie, en VZ, roept op tot een convenant tussen de gemeente Westerkwartier en stichting Quadraten. Dit convenant moet ervoor zorgen dat de gemeenteraad twee keer per jaar geïnformeerd wordt over ontwikkelingen in het basisonderwijs, zoals leerlingenaantallen en onderwijskwaliteit. Het doel is om een gestructureerde dialoog te bevorderen zonder de verantwoordelijkheden van betrokken partijen te schenden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de behoefte aan communicatie en informatie-uitwisseling tussen de gemeente en stichting Quadraten adresseert. Echter, het mist specifieke details over hoe deze communicatie precies vormgegeven zal worden.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende en faciliterende rol. Het is aan de raad om het college te verzoeken een convenant op te stellen en om de voortgang en naleving van dit convenant te monitoren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde frequentie en inhoud van de communicatie voldoende vindt en of zij het wenselijk acht om een formeel convenant te sluiten met stichting Quadraten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifiek en tijdgebonden is, ontbreekt het aan meetbare doelen en een duidelijke acceptatie van alle betrokken partijen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de praktische uitvoering van het convenant kan uitdagingen opleveren.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het college verzoekt om het convenant met stichting Quadraten te sluiten zoals voorgesteld in de motie.
Participatie:
Het voorstel impliceert participatie door middel van dialoog tussen de gemeenteraad en stichting Quadraten, maar het biedt geen details over bredere participatie van andere belanghebbenden zoals ouders of leerkrachten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien de focus ligt op communicatie en informatie-uitwisseling.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen directe financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Convenant Communicatie Basisonderwijs Stichting Quadraten Statuten Ontwikkelingen Scholen Leerlingenaantallen Onderwijskwaliteit MedezeggenschapVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Annelie Bonnet - D66
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Mark Veenstra - PvdA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Mark Veenstra - PvdA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Annelie Bonnet - D66
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jeroen Betten - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Dijkstra
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Reinette Gjaltema
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jeroen Betten - VVD
Reinette Gjaltema
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Reinette Gjaltema
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Arina Havinga - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Arina Havinga - ChristenUnie
Jeroen Betten - VVD
Arina Havinga - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Bé Schollema - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Bé Schollema - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Reinette Gjaltema
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Bé Schollema - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Klaas-Wybo van der Hoek - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Klaas-Wybo van der Hoek - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Klaas-Wybo van der Hoek - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Mark Veenstra - PvdA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jeroen Betten - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Mark Veenstra - PvdA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jeroen Betten - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Reinette Gjaltema
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Arina Havinga - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Onno De Vries
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Veenstra - CDA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jeroen Betten - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Onno De Vries
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
02:26:08 - 02:26:22 - 02:36:05 - 02:38:10 - 02:39:12 - 02:39:56 - 02:48:59 - 02:51:02 - 02:52:11 - 02:55:21 - 02:57:26 - 03:00:21 - 03:00:56 - 03:01:07 - 03:02:20 - 03:06:27 - 03:11:43 - 03:13:06 - 03:13:14 - 03:13:38 - 03:14:36 - 03:14:46 - 03:14:50 - 03:14:54 - 03:38:29 - 03:38:47 - 03:40:17 - 03:41:14 - 03:41:54 - 03:42:22 - 03:42:49 - 03:42:54 - 03:44:23 - 03:46:16 - 03:47:36 - 03:48:11 - 03:48:21 - 03:48:55 - 03:49:52 - 03:50:18 - 03:50:30 - 03:50:43 - 03:51:12
Geertje Dijkstra
Geertje Veenstra - CDA
Agendapunt 11 Verlenging ontheffing vereiste van ingezetenschap wethouder (Bespreekstuk)
Wethouder Schollema krijgt opnieuw ontheffing van woonplicht
De gemeenteraad van Westerkwartier heeft unaniem besloten om wethouder Bé Schollema opnieuw ontheffing te verlenen van de verplichting om in de gemeente te wonen. De ontheffing geldt voor één jaar, tot 13 juli 2026.
Samenvatting
De gemeenteraad van Westerkwartier overweegt om wethouder Bé Schollema per 13 juli 2025 opnieuw ontheffing te verlenen van de verplichting om in de gemeente te wonen. Deze ontheffing kan maximaal één jaar duren. Volgens de Gemeentewet moeten wethouders in hun eigen gemeente wonen, maar de raad kan hier jaarlijks een uitzondering op maken. Schollema vraagt deze ontheffing aan, omdat hij al sinds zijn benoeming in 2022 jaarlijks een dergelijke ontheffing heeft gekregen. De gemeenteraadsverkiezingen vinden plaats op 18 maart 2026, en de ontheffing zou geldig zijn tot 13 juli 2026. De raad moet hierover nog een besluit nemen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verlening ontheffing vereiste van ingezetenschap wethouder Schollema". Het voorstel betreft het verlenen van een ontheffing aan wethouder Bé Schollema van het vereiste om in de gemeente Westerkwartier te wonen. Deze ontheffing wordt gevraagd voor de periode van één jaar, te beginnen op 13 juli 2025. Dit is niet de eerste keer dat een dergelijke ontheffing wordt verleend; sinds zijn benoeming in 2022 heeft de raad jaarlijks een ontheffing verleend. De juridische basis voor deze ontheffing is te vinden in artikel 36a lid 2 van de Gemeentewet.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke juridische en procedurele informatie bevat. Het verwijst naar de relevante artikelen van de Gemeentewet en biedt een duidelijke tijdlijn en context voor de aanvraag van de ontheffing.
Rol van de raad bij het voorstel:
De rol van de raad is om te beslissen over het al dan niet verlenen van de ontheffing. De raad heeft de bevoegdheid om deze ontheffing jaarlijks te verlenen, zoals bepaald in de Gemeentewet.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of het in het belang van de gemeente is om de ontheffing te verlenen. Dit kan afhangen van factoren zoals de prestaties van de wethouder, de noodzaak van zijn aanwezigheid in de gemeente, en eventuele politieke overwegingen.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het duidelijk aangeeft wat er wordt gevraagd (ontheffing van ingezetenschap) en voor welke periode (één jaar vanaf 13 juli 2025). Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten of zij de ontheffing voor wethouder Schollema willen verlenen voor de periode van één jaar, zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk een juridische en administratieve kwestie betreft.
Financiële gevolgen van het voorstel:
Het voorstel vermeldt geen directe financiële gevolgen of hoe deze eventueel gedekt zouden worden. Het betreft een administratieve ontheffing zonder financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontheffing Ingezetenschap Wethouder Bé Schollema Gemeentewet Woonplaatsvereiste Juridische onderbouwing Gemeenteraadsverkiezingen College ZuidhornVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Agendapunt 12 Aanwijzen fractieassistent CDA (Bespreekstuk)
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Wybe Niemeijer - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Onbekende spreker
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Agendapunt 13 Initiatiefvoorstel Versterking van jeugdparticipatie in gemeente Westerkwartier (Bespreekstuk)
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Veenstra - CDA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Dijkstra
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jeroen Betten - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Annelie Bonnet - D66
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Annelie Bonnet - D66
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Annelie Bonnet - D66
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Emil Klok - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Koos Siegers - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Veenstra - CDA
Annelie Bonnet - D66
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Annelie Bonnet - D66
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jeroen Betten - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Veenstra - CDA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Geertje Veenstra - CDA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Dijkstra
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Emil Klok - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Dijkstra
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Veenstra - CDA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Dijkstra
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Annelie Bonnet - D66
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Emil Klok - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Koos Siegers - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Veenstra - CDA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Veenstra - CDA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Veenstra - CDA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Veenstra - CDA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
04:02:52 - 04:07:01 - 04:08:14 - 04:08:45 - 04:11:29 - 04:16:23 - 04:17:17 - 04:20:27 - 04:22:29 - 04:25:36 - 04:29:14 - 04:30:10 - 04:30:47 - 04:33:01 - 04:33:54 - 04:35:49 - 04:36:35 - 04:37:06 - 04:37:21 - 04:38:24 - 04:39:12 - 04:40:08 - 04:40:52 - 04:41:48 - 04:42:56 - 04:44:14 - 04:50:34 - 04:51:28 - 04:51:36 - 04:51:53