09-07-2025 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
Harry Rook - VZ Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Agendapunt 2 Vaststellen agenda
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Agendapunt 3 Mededelingen
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Agendapunt 4 Besluitenlijsten
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Agendapunt 5 Vraagrecht
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Agendapunt 6 Meerjaren Prognose Grondexploitaties (MPG) 2025 (hamerstuk)
Gemeente Westerkwartier Stelt Meerjaren Prognose Grondexploitaties 2025 Vast
De gemeenteraad van Westerkwartier heeft zonder verdere discussie de Meerjaren Prognose Grondexploitaties (MPG) voor 2025 vastgesteld. Deze prognose biedt inzicht in de financiële situatie van 13 grondexploitaties, waaronder woningbouwlocaties en een bedrijventerrein.
Samenvatting
De gemeente Westerkwartier overweegt om de Meerjaren Prognose Grondexploitaties (MPG) voor 2025 vast te stellen. Deze prognose geeft inzicht in de financiële situatie van 13 grondexploitaties, waaronder woningbouwlocaties en een bedrijventerrein. De gemeente moet jaarlijks de grondexploitatiebegroting herzien volgens de richtlijnen van het Besluit begroting en verantwoording (BBV). Voor 7 van de 13 projecten wordt een verlies verwacht, waardoor winstneming niet mogelijk is. De financiële risico's van de projecten worden in kaart gebracht, en er is een verliesvoorziening voor projecten met een verwacht negatief resultaat. De totale financiële risico's bedragen € 7,9 miljoen, waarvan € 3,6 miljoen kan worden afgedekt door verwachte winsten. Het voorstel heeft een vertrouwelijk karakter vanwege de financiële belangen van de gemeente. De gemeenteraad moet nog besluiten over de vaststelling van de MPG 2025.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Meerjaren Prognose Grondexploitaties per 1-1-25
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de Meerjaren Prognose Grondexploitaties (MPG) 2025 voor de gemeente Westerkwartier. Per 1 januari 2025 zijn er 13 grondexploitaties, waarvan 10 woningbouwlocaties en een bedrijventerrein. De MPG biedt een financieel overzicht en prognose van deze projecten, inclusief winst- en verliesverwachtingen. De prognose is opgesteld volgens de richtlijnen van het Besluit begroting en verantwoording (BBV) en houdt rekening met parameters zoals rente, kosten- en opbrengstenstijgingen. Het voorstel vraagt de raad om de MPG 2025 vast te stellen, met inachtneming van de financiële risico's en verliesvoorzieningen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en een uitgebreide toelichting op de parameters en risico's. Echter, de vertrouwelijkheid van bijlage 1 beperkt de transparantie.
Rol van de Raad
De raad moet de MPG 2025 vaststellen. Dit houdt in dat zij de financiële prognoses en risicoanalyses goedkeuren en de voorgestelde maatregelen accepteren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de acceptatie van de financiële risico's en verliesvoorzieningen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de prioritering van projecten en de mate van risicoacceptatie.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en prognoses. Het is tijdgebonden met een duidelijke deadline (1 januari 2025). Echter, de vertrouwelijkheid van bepaalde gegevens kan de transparantie en toegankelijkheid beperken, wat een inconsistente factor kan zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de MPG 2025 vast te stellen, zoals voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de grondexploitaties.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het indirect van invloed kan zijn op de kosten en opbrengsten van grondexploitaties.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn uitgebreid beschreven, met een netto contante waarde die is verbeterd ten opzichte van het vorige jaar. Er zijn verliesvoorzieningen voor projecten met een verwacht negatief resultaat. De financiële risico's bedragen € 7,9 miljoen, waarvan € 3,6 miljoen kan worden afgedekt door verwachte winsten. De begrotingswijzigingen zijn verwerkt in de Eerste Bestuursrapportage 2025.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondexploitaties Meerjaren Prognose Grondexploitaties (MPG) Financiële regelgeving Boekwaarde Risico’s Winstneming Verliesvoorzieningen Gevoeligheidsanalyse Kostenstijging OpbrengstenstijgingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Agendapunt 7 Vaststellen Jaarstukken 2024 (bespreekstuk)
Samenvatting
De gemeenteraad van Westerkwartier overweegt om de jaarstukken van 2024 vast te stellen. Het voorstel omvat het goedkeuren van de resultaatbestemmingen van € 2,2 miljoen en het vormen van een bestemmingsreserve "scherper begroten" met € 1 miljoen van het positieve resultaat. Het resterende bedrag van € 6,3 miljoen zou aan de algemene reserve worden toegevoegd. De jaarstukken geven inzicht in het financiële beheer en de uitvoering van het beleid. Er zijn enkele onrechtmatigheden geconstateerd, maar deze worden als acceptabel beschouwd. De raad bespreekt ook de mogelijkheid om structurele begrotingsaanpassingen te maken op basis van eerdere overschotten. Besluiten hierover worden in de toekomst verwacht.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Vaststellen jaarstukken 2024
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen jaarstukken 2024" van de gemeente Westerkwartier. Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad om de jaarstukken 2024 vast te stellen, in te stemmen met de voorgestelde resultaatbestemmingen van € 2,2 miljoen, een bestemmingsreserve "scherper begroten" te vormen met € 1 miljoen, en het resterende positieve resultaat van € 6,3 miljoen toe te voegen aan de algemene reserve. De jaarstukken geven inzicht in het financiële beheer en de uitvoering van het beleid in 2024, inclusief een vergelijking van de begroting met de realisatie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerde financiële verantwoording biedt, inclusief toelichting op de programmaverantwoording, baten en lasten, en balansmutaties. Het bevat ook informatie over rechtmatigheid en juridische onderbouwing.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de jaarstukken vast te stellen en in te stemmen met de voorgestelde financiële beslissingen, zoals de resultaatbestemmingen en de vorming van een bestemmingsreserve.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de bestemming van het positieve resultaat, inclusief het al dan niet instemmen met de vorming van een nieuwe bestemmingsreserve en de toevoeging aan de algemene reserve. Dit vereist een afweging van financiële prioriteiten en toekomstige budgettaire flexibiliteit.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en doelen. Het is tijdgebonden met een duidelijke deadline voor vaststelling. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de rechtmatigheidsverantwoording wijst op onrechtmatigheden die aandacht vereisen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de jaarstukken vast te stellen en in te stemmen met de voorgestelde financiële beslissingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen van de jaarstukken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, met een positief saldo van € 9,5 miljoen. Het geeft aan hoe dit saldo wordt gedekt door toevoegingen aan reserves en de vorming van een nieuwe bestemmingsreserve. De financiële dekking lijkt adequaat te zijn, met een duidelijke toewijzing van middelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2024 Resultaatbestemming Bestemmingsreserve Algemene reserve Rechtmatigheidsverantwoording Financiële verordening Onrechtmatigheden Gemeentewet Benchmark Beïnvloedbaarheid begrotingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 8 Vaststellen eerste bestuursrapportage 2025 (bespreekstuk)
Samenvatting
De gemeenteraad van Westerkwartier overweegt om de eerste bestuursrapportage van 2025 vast te stellen. Deze rapportage geeft inzicht in financiële en beleidsmatige afwijkingen ten opzichte van de eerder vastgestelde begroting voor 2025. Er worden voorstellen gedaan om de begroting aan te passen. De rapportage wordt samen met de jaarstukken van 2024 en de perspectiefnota voor 2026-2029 besproken, zodat er een compleet beeld ontstaat van de financiële en inhoudelijke situatie van de gemeente. De rapportage laat een positief saldo van bijna € 2,4 miljoen zien. Belangrijke afwijkingen zijn te vinden bij de Algemene Dekkingsmiddelen, Overhead en het Sociaal Domein. De raad zal binnenkort een besluit nemen over het vaststellen van deze rapportage.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen eerste bestuursrapportage 2025
Samenvatting: De eerste bestuursrapportage 2025 biedt een overzicht van financiële en beleidsmatige afwijkingen ten opzichte van de vastgestelde begroting. Het rapport, dat samen met de jaarstukken 2024 en de perspectiefnota 2026-2029 wordt gepresenteerd, geeft inzicht in de financiële positie van de gemeente Westerkwartier. Het rapport toont een voordelig saldo van € 2,4 miljoen, met grote afwijkingen bij de Algemene dekkingsmiddelen, Overhead en het Sociaal domein. De rapportage stelt voor om de begroting 2025 aan te passen op basis van actuele inzichten en ontwikkelingen tot medio april.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het zowel financiële als beleidsmatige afwijkingen behandelt en concrete cijfers en oorzaken van afwijkingen biedt. Het biedt een samenhangend beeld door het te koppelen aan andere belangrijke documenten zoals de jaarstukken en perspectiefnota.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de bestuursrapportage vast te stellen. Dit betekent dat zij de voorgestelde wijzigingen in de begroting moeten beoordelen en goedkeuren.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde verschuivingen en wijzigingen in de begroting, zoals de herallocatie van de Algemene dekkingsmiddelen en de aanpak van de nadelen in de Overhead en het Sociaal domein.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en afwijkingen. Het is tijdgebonden omdat het betrekking heeft op het jaar 2025. Het is echter minder specifiek over de exacte maatregelen die genomen worden om de nadelen aan te pakken, wat de haalbaarheid en relevantie kan beïnvloeden.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de eerste bestuursrapportage 2025 vast te stellen, waarmee zij instemmen met de voorgestelde wijzigingen in de begroting.
Participatie
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen van de bestuursrapportage.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze bestuursrapportage.
Financiële Gevolgen
De rapportage laat een voordelig saldo van € 2,4 miljoen zien. De financiële gevolgen worden gedetailleerd besproken, met specifieke aandacht voor de verschuivingen binnen de Algemene dekkingsmiddelen en de nadelen bij Overhead en het Sociaal domein. Er wordt echter niet expliciet aangegeven hoe eventuele nadelen gedekt worden, behalve door verschuivingen binnen de begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuursrapportage Begroting 2025 Financiële afwijkingen Algemene Dekkingsmiddelen Overhead Sociaal Domein Jaarstukken 2024 Perspectiefnota 2026-2029 Technische begrotingsanalyse Investeringen en themafondsenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 9 Perspectiefnota 2026-2029 (bespreekstuk)
Gemeente Westerkwartier: Raad stemt in met Perspectiefnota ondanks zorgen over financiën
De gemeenteraad van Westerkwartier heeft ingestemd met de Perspectiefnota 2026-2029, ondanks zorgen over de financiële vooruitzichten. De nota, die de basis vormt voor de programmabegroting van 2026, laat een oplopend tekort zien van €0,3 miljoen in 2026 tot €6,3 miljoen in 2029.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een intensieve raadsvergadering, die bijna acht uur duurde, besprak de raad de financiële uitdagingen en de toekomstplannen van de gemeente. De perspectiefnota werd uiteindelijk aangenomen met 27 stemmen voor en 2 tegen.
Financiële zorgen en oplossingen
Wethouder Bert Nederveen benadrukte dat de gemeente zich in een complexe tijd bevindt, met een demissionair kabinet en onzekerheden op het gebied van rijksmiddelen. "We zijn bereid om risico's te nemen en hebben een vrijwel sluitend beeld voor 2026 opgeleverd," aldus Nederveen. Hij gaf aan dat het college geen zaken wil schrappen waar later spijt van kan komen en dat onnodige lastenverhogingen worden vermeden.
De VVD-fractie uitte zorgen over het gebrek aan bestuurlijke daadkracht en pleitte voor meer realisme en betere regie. "Bestuur is verantwoordelijkheid nemen, lef tonen en eerlijk zijn over schaarste," aldus VVD-fractievoorzitter Jeroen Betten.
Moties en amendementen
Tijdens de vergadering werden diverse moties en amendementen besproken. Een amendement van Sterk Westerkwartier om gemeenteloketten in meerdere dorpen te realiseren, werd verworpen. Ook een motie van de VVD voor een integraal meerjarenoverzicht van sportaccommodaties werd na aanpassing aangenomen.
Een opvallende motie die wel werd aangenomen, was die van de ChristenUnie, GroenLinks en PvdA voor een tijdelijke OZB-verhoging van 2% om sport- en cultuurfaciliteiten te verbeteren. "Het gaat om een solidariteitsbijdrage," verklaarde ChristenUnie-fractievoorzitter Koos Siegers. "We moeten nu niet allerlei tijd verspillen aan urgente problemen."
Toekomstgericht
D66 diende een motie in om bij raadsvoorstellen meer aandacht te hebben voor de lange termijn effecten op toekomstige generaties. Hoewel de motie niet werd aangenomen, benadrukte D66-fractievoorzitter Rogier van 't Land het belang van gestructureerdere stukken die inzichtelijker zijn voor raadsleden.
Conclusie
De raad van Westerkwartier heeft met de vaststelling van de perspectiefnota een belangrijke stap gezet richting de begroting van 2026. Ondanks de financiële uitdagingen en de noodzaak voor scherpe keuzes, lijkt er een gedeeld besef te zijn dat de gemeente Westerkwartier op weg is naar volwassenheid. "We hebben een goede aanzet gegeven voor de afronding van deze collegeperiode," concludeerde wethouder Nederveen.
Samenvatting
De gemeente Westerkwartier overweegt de Perspectiefnota 2026-2029 vast te stellen. Deze nota biedt een overzicht van het financiële vooruitzicht voor de jaren 2026 tot en met 2029 en vormt de basis voor de programmabegroting van 2026. Het voorlopige financiële beeld laat een tekort zien van € 0,3 miljoen in 2026, oplopend tot € 6,3 miljoen vanaf 2029. Het college is ervan overtuigd dat het tekort van 2026 kan worden opgelost, wat zou leiden tot een sluitende begroting. De raad van de gemeente bespreekt het voorstel en zal hierover een besluit nemen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Perspectiefnota 2026-2029". Deze nota schetst het financieel perspectief voor de jaren 2026 tot en met 2029 en dient als basis voor de programmabegroting van 2026. Het document laat zien dat er een voorlopig tekort is van €0,3 miljoen in 2026, oplopend tot €6,3 miljoen vanaf 2029. De nota benadrukt dat de cijfers voorlopig zijn en dat het college verwacht dat de begroting voor 2026 sluitend zal zijn door de toegepaste financieel-technische maatregelen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het schetsen van het financieel perspectief en de uitdagingen. Echter, het ontbreken van de effecten van de meicirculaire van het gemeentefonds kan als een tekortkoming worden gezien.
Rol van de Raad:
De raad moet de Perspectiefnota vaststellen, wat een belangrijke stap is in het begrotingsproces. Dit betekent dat de raad de financiële vooruitzichten en de voorgestelde maatregelen moet beoordelen en goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiële maatregelen en prioriteiten. Dit kan inhouden dat er keuzes gemaakt moeten worden over welke ambities en projecten prioriteit krijgen binnen de beschikbare middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke acties of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de voorlopige aard van de cijfers kan voor onzekerheid zorgen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Perspectiefnota 2026-2029 vast te stellen, waarmee zij instemt met de geschetste financiële vooruitzichten en de voorgestelde aanpak.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie, wat suggereert dat er mogelijk weinig tot geen directe betrokkenheid van burgers of andere stakeholders is geweest in het opstellen van de nota.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in de nota, wat kan betekenen dat het geen prioriteit heeft binnen de huidige financiële planning.
Financiële Gevolgen:
De nota schetst een oplopend tekort tot €6,3 miljoen vanaf 2029. Er wordt niet specifiek aangegeven hoe deze tekorten gedekt zullen worden, behalve dat het college verwacht dat de begroting voor 2026 sluitend zal zijn door financieel-technische maatregelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Perspectiefnota 2026-2029 Financieel perspectief Programmabegroting 2026 Meerjarenbeeld Structureel tekort Meicirculaire gemeentefonds Technische maatregelen Ambities Begroting 2026-2029 College van burgemeester en wethoudersVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie getiteld "Motie welzijn en vertrouwen als fundament van gemeentelijk handelen" is ingediend door het CDA Westerkwartier tijdens de raadsvergadering op 9 juli 2025. De motie benadrukt de noodzaak om de kloof tussen overheid en samenleving te verkleinen, zoals gesignaleerd door de Nationale ombudsman, Kinderombudsman en Veteranenombudsman. Het stelt dat gemeenten, als de overheid die het dichtst bij de inwoners staat, een verantwoordelijkheid hebben om signalen serieus te nemen en te handelen naar de menselijke maat. De motie verzoekt het college om bij nieuw beleid structureel aandacht te besteden aan het welzijn van inwoners en meer ruimte te maken voor signalen van inwoners en maatschappelijke partners.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de problematiek en het voorstellen van concrete stappen om de kloof tussen overheid en samenleving te verkleinen. Echter, het biedt geen gedetailleerde richtlijnen of specifieke maatregelen voor de implementatie van de voorgestelde veranderingen.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren en ondersteunen van de motie. Daarnaast wordt de raad betrokken bij het verkennen van manieren om meer recht te doen aan de menselijke maat, en wordt verwacht dat zij hierover geïnformeerd worden door het college.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de nadruk willen leggen op welzijn en vertrouwen als fundament van gemeentelijk handelen. Dit kan impliceren dat er meer middelen en aandacht worden besteed aan participatie en het serieus nemen van signalen van inwoners.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel er een tijdsframe wordt genoemd voor rapportage (vierde kwartaal van 2025), ontbreken specifieke meetbare doelen en concrete acties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie willen aannemen en daarmee het college verzoeken om de voorgestelde acties te ondernemen.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van participatie door meer ruimte te maken voor signalen van inwoners, uitvoeringsorganisaties en maatschappelijke partners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar het bevorderen van welzijn en vertrouwen kan indirect bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het is mogelijk dat de implementatie van de motie extra middelen vereist, maar dit wordt niet nader uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Welzijn Vertrouwen Overheid Samenleving Inwoners Menselijke maat Beleid Signalen Rechtvaardigheid Menselijke waardigheidVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie extra steun werk Humanitas Westerkwartier
Samenvatting: De motie, ingediend door GroenLinks, PvdA en ChristenUnie, vraagt om extra financiële steun voor Humanitas Westerkwartier. Humanitas speelt een cruciale rol in het ondersteunen van inwoners op gebieden zoals armoedebestrijding, schulden, laaggeletterdheid en opvoeding. Het college heeft al aangegeven positief te staan tegenover het voorstel om niet-bestede bedragen van voorgaande jaren aan de begroting van 2026 toe te voegen. Echter, er dreigt nog steeds een tekort van €22.000. De motie verzoekt het college om €25.000 extra toe te voegen aan de subsidie voor Humanitas, mogelijk te dekken uit beschikbare middelen of de algemene reserve.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, een verzoek aan het college en een suggestie voor de dekking van de kosten. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de exacte impact van de extra financiering op de activiteiten van Humanitas.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet de motie bespreken en goedkeuren of afwijzen. Het is hun taak om te beoordelen of de extra financiële steun aan Humanitas gerechtvaardigd is en of de voorgestelde dekking haalbaar en wenselijk is.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of ze prioriteit willen geven aan de extra financiering van Humanitas boven andere mogelijke uitgaven. Ze moeten ook overwegen of het gebruik van de algemene reserve of andere middelen gerechtvaardigd is.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen gesteld voor wat de extra financiering moet bereiken. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar de dekking van de kosten kan verder worden gespecificeerd.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten of ze instemmen met het verzoek om €25.000 extra toe te voegen aan de subsidie voor Humanitas en of de voorgestelde dekking acceptabel is.
Participatie
Het voorstel verwijst naar inspraak van Humanitas tijdens een raadsoverleg, wat aangeeft dat er enige mate van participatie is geweest. Verdere details over bredere participatie van belanghebbenden worden niet genoemd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, en lijkt geen direct relevant onderwerp te zijn in deze context.
Financiële gevolgen
Het voorstel vraagt om een extra bedrag van €25.000 voor Humanitas. Er wordt gesuggereerd dat dit bedrag kan worden gedekt door middelen uit het "Plan van aanpak armoedebeleid" van 2024 of de algemene reserve. Verdere details over de financiële impact op de begroting worden niet gegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Humanitas Subsidie Armoedeproblemen Schuldenvraagstukken Laaggeletterdheid Opvoedvraagstukken Begroting 2026 Jaarstukken 2024 Bestuursrapportage 2025 Perspectiefnota 2026-2029Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Motie welzijn en vertrouwen als fundament van gemeentelijk handelen," ingediend door het CDA Westerkwartier. De motie benadrukt de noodzaak om de kloof tussen overheid en samenleving te verkleinen, zoals gesignaleerd door de Nationale ombudsman en andere ombudsmannen. Het stelt dat gemeenten, als de overheid die het dichtst bij de inwoners staat, een verantwoordelijkheid hebben om signalen serieus te nemen en te handelen naar de menselijke maat. De motie verzoekt het college om bij nieuw beleid structureel aandacht te besteden aan het welzijn van inwoners en meer ruimte te maken voor signalen van inwoners en maatschappelijke partners.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de problematiek en het voorstellen van concrete stappen om deze aan te pakken. Het biedt een duidelijke richting voor het college en de raad om de kloof tussen overheid en samenleving te verkleinen.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het ondersteunen en monitoren van de uitvoering van deze motie. Ze moeten samenwerken met het college om te verkennen hoe de gemeente meer recht kan doen aan de menselijke maat en ervoor zorgen dat de voorgestelde maatregelen worden geïmplementeerd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit willen geven aan welzijn en vertrouwen in hun beleid en uitvoering. Dit kan betekenen dat er keuzes gemaakt moeten worden over de toewijzing van middelen en het aanpassen van bestaande beleidskaders.
SMART en Inconsistenties:
De motie is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, met een deadline voor rapportage in het vierde kwartaal van 2025. Echter, het is minder meetbaar en realistisch, aangezien het geen concrete indicatoren of middelen specificeert om de voorgestelde veranderingen te meten of te realiseren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie willen aannemen en het college de opdracht willen geven om de voorgestelde maatregelen te implementeren.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van participatie door meer ruimte te maken voor signalen van inwoners, uitvoeringsorganisaties en maatschappelijke partners. Dit suggereert een meer inclusieve benadering van beleidsontwikkeling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar het bevorderen van welzijn en vertrouwen kan indirect bijdragen aan sociale duurzaamheid door het versterken van de sociale cohesie en het vertrouwen in de overheid.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden moeten worden. Het is aan het college en de raad om te bepalen of er extra middelen nodig zijn en hoe deze gefinancierd kunnen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Welzijn Vertrouwen Overheid Samenleving Inwoners Menselijke maat Beleid Signalen Rechtvaardigheid Menselijke waardigheidVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie extra steun werk Humanitas Westerkwartier
Samenvatting: De motie, ingediend door GroenLinks, PvdA en ChristenUnie, vraagt om extra financiële steun voor Humanitas Westerkwartier. Humanitas speelt een cruciale rol in het ondersteunen van inwoners bij armoede, schulden, laaggeletterdheid en opvoedvraagstukken. Het college heeft eerder aangegeven positief te staan tegenover het voorstel van Humanitas om niet-bestede bedragen van voorgaande jaren toe te voegen aan hun begroting voor 2026. Echter, er dreigt nog steeds een tekort van €22.000. De motie verzoekt het college om €25.000 extra toe te voegen aan de subsidie voor Humanitas, eventueel te dekken uit beschikbare middelen of de algemene reserve.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, een voorgestelde oplossing en een indicatie van de financiële dekking. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de exacte impact van de extra financiering op de activiteiten van Humanitas.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om de motie te bespreken en te besluiten of zij het college verzoekt om de extra financiële steun aan Humanitas toe te kennen. De raad moet ook beoordelen of de voorgestelde dekking van de kosten acceptabel is.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij prioriteit willen geven aan de extra financiering van Humanitas boven andere mogelijke bestedingen. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over de prioritering van sociale ondersteuning versus andere gemeentelijke uitgaven.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het gevraagde bedrag (€25.000). Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten en de exacte resultaten die met de extra financiering worden beoogd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou sterker zijn met concrete doelstellingen voor de impact van de extra financiering.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het college verzoekt om de extra €25.000 toe te voegen aan de subsidie voor Humanitas en of de voorgestelde dekking acceptabel is.
Participatie
De motie verwijst naar de inspraak van Humanitas in het raadsoverleg, wat aangeeft dat er enige mate van participatie is geweest. Verdere details over bredere participatie van belanghebbenden worden niet genoemd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie en lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De motie vraagt om een extra bedrag van €25.000 voor Humanitas, met een suggestie om dit te dekken uit het "Plan van aanpak armoedebeleid" of de algemene reserve. De financiële gevolgen zijn beperkt tot dit bedrag, maar de motie zou sterker zijn met een gedetailleerdere financiële onderbouwing.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Humanitas Subsidie Armoedeproblemen Schuldenvraagstukken Laaggeletterdheid Opvoedvraagstukken Begroting 2026 Jaarstukken 2024 Bestuursrapportage 2025 Perspectiefnota 2026-2029Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Reinette Gjaltema
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Reinette Gjaltema
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Reinette Gjaltema
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Reinette Gjaltema
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Reinette Gjaltema
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Reinette Gjaltema
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Rogier van 't Land - D66
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Wybe Niemeijer - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Wybe Niemeijer - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Wybe Niemeijer - ChristenUnie
Frantina Kiekebeld
Wybe Niemeijer - ChristenUnie
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Rogier van 't Land - D66
Frantina Kiekebeld
Rogier van 't Land - D66
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Koos Siegers - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Veenstra - CDA
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jeroen Betten - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jeroen Betten - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jeroen Betten - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Klaas-Wybo van der Hoek - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jeroen Betten - VVD
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jeroen Betten - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jeroen Betten - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Arina Havinga - ChristenUnie
Jeroen Betten - VVD
Arina Havinga - ChristenUnie
Jeroen Betten - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Reinette Gjaltema
Jeroen Betten - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jeroen Betten - VVD
Frantina Kiekebeld
Jeroen Betten - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jeroen Betten - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jeroen Betten - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Emil Klok - GroenLinks
Jeroen Betten - VVD
Emil Klok - GroenLinks
Jeroen Betten - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Sandra de Wit - PvdA
Jeroen Betten - VVD
Sandra de Wit - PvdA
Jeroen Betten - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Koos Siegers - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Koos Siegers - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Koos Siegers - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Rogier van 't Land - D66
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Rogier van 't Land - D66
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Rogier van 't Land - D66
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Sandra de Wit - PvdA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Sandra de Wit - PvdA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Sandra de Wit - PvdA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Reinette Gjaltema
Sandra de Wit - PvdA
Reinette Gjaltema
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Wybe Niemeijer - ChristenUnie
Sandra de Wit - PvdA
Wybe Niemeijer - ChristenUnie
Sandra de Wit - PvdA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jeroen Betten - VVD
Sandra de Wit - PvdA
Jeroen Betten - VVD
Sandra de Wit - PvdA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Emil Klok - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Emil Klok - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Emil Klok - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Emil Klok - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Emil Klok - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Reinette Gjaltema
Emil Klok - GroenLinks
Reinette Gjaltema
Emil Klok - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jeroen Betten - VVD
Emil Klok - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Reinette Gjaltema
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Rogier van 't Land - D66
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Sandra de Wit - PvdA
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Sandra de Wit - PvdA
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Klaas-Wybo van der Hoek - GroenLinks
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Cynthia van Putten - VZ Westerkwartier
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jan van der Laan - VVD
Bert Nederveen - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Bert Nederveen - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Bert Nederveen - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jeroen Betten - VVD
Bert Nederveen - ChristenUnie
Reinette Gjaltema
Bert Nederveen - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Veenstra - CDA
Bert Nederveen - ChristenUnie
Bert Nederveen - ChristenUnie
Frantina Kiekebeld
Bert Nederveen - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Bert Nederveen - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Bert Nederveen - ChristenUnie
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Bert Nederveen - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Bert Nederveen - ChristenUnie
Bert Nederveen - ChristenUnie
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jeroen Betten - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Bert Nederveen - ChristenUnie
Jeroen Betten - VVD
Bert Nederveen - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Bert Nederveen - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Bert Nederveen - ChristenUnie
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Bert Nederveen - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Bert Nederveen - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Bert Nederveen - ChristenUnie
Johan de Vries - VZ Westerkwartier
Bert Nederveen - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Johan de Vries - VZ Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Bert Nederveen - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Johan de Vries - VZ Westerkwartier
Bert Nederveen - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Koos Siegers - ChristenUnie
Bert Nederveen - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jeroen Betten - VVD
Bert Nederveen - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Klaas-Wybo van der Hoek - GroenLinks
Klaas-Wybo van der Hoek - GroenLinks
Bert Nederveen - ChristenUnie
Klaas-Wybo van der Hoek - GroenLinks
Bert Nederveen - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Reinette Gjaltema
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Emil Klok - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Emil Klok - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Emil Klok - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Emil Klok - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Veenstra - CDA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Bé Schollema - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Bé Schollema - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Bé Schollema - GroenLinks
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Bé Schollema - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Reinette Gjaltema
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Reinette Gjaltema
Reinette Gjaltema
Bé Schollema - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Wybe Niemeijer - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Bé Schollema - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jeroen Betten - VVD
Bé Schollema - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Klaas-Wybo van der Hoek - GroenLinks
Bé Schollema - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jeroen Betten - VVD
Bé Schollema - GroenLinks
Jeroen Betten - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Bé Schollema - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Harry Stomphorst - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Harry Stomphorst - Sterk Westerkwartier
Jeroen Betten - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Harry Stomphorst - Sterk Westerkwartier
Jeroen Betten - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Koos Siegers - ChristenUnie
Harry Stomphorst - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Harry Stomphorst - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Myra Eeken
Harry Stomphorst - Sterk Westerkwartier
Jeroen Betten - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Harry Stomphorst - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Harry Stomphorst - Sterk Westerkwartier
Harry Stomphorst - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jeroen Betten - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Harry Stomphorst - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Koos Siegers - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Harry Stomphorst - Sterk Westerkwartier
Koos Siegers - ChristenUnie
Harry Stomphorst - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Reinette Gjaltema
Harry Stomphorst - Sterk Westerkwartier
Reinette Gjaltema
Harry Stomphorst - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Harm Beute - VZ Westerkwartier
Harry Stomphorst - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Wybe Niemeijer - ChristenUnie
Harm Beute - VZ Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Harm Beute - VZ Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Harry Stomphorst - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Harry Stomphorst - Sterk Westerkwartier
Jan Willem Slotema - CDA
Harry Stomphorst - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Sandra de Wit - PvdA
Harry Stomphorst - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Wybe Niemeijer - ChristenUnie
Harry Stomphorst - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Harry Stomphorst - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Hans Haze - VZ Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Reinette Gjaltema
Hans Haze - VZ Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Emil Klok - GroenLinks
Hans Haze - VZ Westerkwartier
Emil Klok - GroenLinks
Hans Haze - VZ Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Reinette Gjaltema
Hans Haze - VZ Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Koos Siegers - ChristenUnie
Hans Haze - VZ Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Klaas-Wybo van der Hoek - GroenLinks
Hans Haze - VZ Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Klaas-Wybo van der Hoek - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Hans Haze - VZ Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Richard Lamberst - VZ Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Emil Klok - GroenLinks
Richard Lamberst - VZ Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Reinette Gjaltema
Richard Lamberst - VZ Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Richard Lamberst - VZ Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Cynthia van Putten - VZ Westerkwartier
Richard Lamberst - VZ Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jeroen Betten - VVD
Richard Lamberst - VZ Westerkwartier
Jeroen Betten - VVD
Richard Lamberst - VZ Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Rogier van 't Land - D66
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Rogier van 't Land - D66
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Emil Klok - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Emil Klok - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Emil Klok - GroenLinks
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Harry Stomphorst - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Harry Stomphorst - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Reinette Gjaltema
Reinette Gjaltema
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Reinette Gjaltema
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jeroen Betten - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Koos Siegers - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Rogier van 't Land - D66
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Rogier van 't Land - D66
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Sandra de Wit - PvdA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Emil Klok - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Reinette Gjaltema
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Reinette Gjaltema
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Koos Siegers - ChristenUnie
Frantina Kiekebeld
Koos Siegers - ChristenUnie
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Klaas-Wybo van der Hoek - GroenLinks
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jeroen Betten - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Koos Siegers - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Veenstra - CDA
Koos Siegers - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Koos Siegers - ChristenUnie
Geertje Veenstra - CDA
Koos Siegers - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Veenstra - CDA
Koos Siegers - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Klaas-Wybo van der Hoek - GroenLinks
Koos Siegers - ChristenUnie
Jeroen Betten - VVD
Koos Siegers - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Rogier van 't Land - D66
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Sandra de Wit - PvdA
Frantina Kiekebeld
Rogier van 't Land - D66
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Sandra de Wit - PvdA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Emil Klok - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Koos Siegers - ChristenUnie
Emil Klok - GroenLinks
Koos Siegers - ChristenUnie
Emil Klok - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Veenstra - CDA
Emil Klok - GroenLinks
Geertje Veenstra - CDA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Veenstra - CDA
Emil Klok - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Geertje Veenstra - CDA
Emil Klok - GroenLinks
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jeroen Betten - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Bert Nederveen - ChristenUnie
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Hans Haze - VZ Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Sandra de Wit - PvdA
Hans Haze - VZ Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Koos Siegers - ChristenUnie
Hans Haze - VZ Westerkwartier
Koos Siegers - ChristenUnie
Hans Haze - VZ Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Richard Lamberst - VZ Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Sandra de Wit - PvdA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Sandra de Wit - PvdA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Sandra de Wit - PvdA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Sandra de Wit - PvdA
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Onno De Vries
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Onno De Vries
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Onno De Vries
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Onno De Vries
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Onno De Vries
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Onno De Vries
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Onno De Vries
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jeroen Betten - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jeroen Betten - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Onno De Vries
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Onno De Vries
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Onno De Vries
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Jeroen Betten - VVD
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Onno De Vries
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Onno De Vries
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Frantina Kiekebeld
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Onno De Vries
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Onno De Vries
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Onno De Vries
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
Voorzitter - Ard van der Tuuk
00:26:21 - 00:34:38 - 00:35:56 - 00:36:39 - 00:37:06 - 00:37:29 - 00:37:35 - 00:41:37 - 00:42:34 - 00:43:29 - 00:44:31 - 00:45:26 - 00:46:02 - 00:47:24 - 00:47:46 - 00:48:36 - 00:50:17 - 00:51:11 - 00:52:06 - 00:52:13 - 00:53:46 - 00:55:00 - 00:56:11 - 00:56:53 - 00:57:37 - 00:58:27 - 00:58:40 - 00:59:19 - 00:59:38 - 01:00:17 - 01:01:02 - 01:01:54 - 01:02:09 - 01:03:46 - 01:06:48 - 01:09:04 - 01:11:47 - 01:13:11 - 01:18:31 - 01:20:37 - 01:24:11 - 01:28:06 - 01:29:13 - 01:32:05 - 01:33:24 - 01:34:40 - 01:39:43 - 01:53:58 - 01:58:01 - 02:00:02 - 02:01:17 - 02:07:04 - 02:10:45 - 02:13:15 - 02:14:37 - 02:16:37 - 02:16:58 - 02:19:18 - 02:22:32 - 02:23:35 - 02:24:47 - 02:26:44 - 02:28:28 - 02:29:42 - 02:31:52 - 02:42:05 - 02:42:18 - 02:42:40 - 02:44:37 - 02:47:18 - 02:47:58 - 02:48:04 - 02:48:38 - 02:49:41 - 03:56:00 - 04:03:46 - 04:05:21 - 04:10:19 - 04:11:48 - 04:12:17 - 04:14:50 - 04:16:15 - 04:17:04 - 04:17:06 - 04:18:21 - 04:20:13 - 04:21:04 - 04:21:59 - 04:22:09 - 04:24:51 - 04:25:02 - 04:26:07 - 04:29:35 - 04:30:21 - 04:30:55 - 04:32:52 - 04:33:20 - 04:33:47 - 04:34:14 - 04:34:37 - 04:35:51 - 04:36:19 - 04:37:11 - 04:38:15 - 04:42:25 - 04:43:46 - 04:44:54 - 04:45:04 - 04:47:00 - 04:47:52 - 04:54:55 - 04:56:46 - 04:57:11 - 04:57:51 - 04:58:43 - 05:03:25 - 05:05:19 - 05:06:18 - 05:07:38 - 05:08:09 - 05:08:13 - 05:10:38 - 05:12:35 - 05:13:44 - 05:14:11 - 05:14:24 - 05:14:55 - 05:16:55 - 05:18:39 - 05:20:49 - 05:21:33 - 05:22:21 - 05:24:46 - 05:26:14 - 05:27:04 - 05:28:09 - 05:28:19 - 05:28:25 - 05:36:08 - 05:41:16 - 05:43:29 - 05:44:36 - 05:45:39 - 05:48:47 - 05:49:18 - 05:49:23 - 05:53:34 - 05:54:25 - 05:54:50 - 05:55:58 - 05:56:56 - 05:58:16 - 05:58:48 - 05:59:09 - 05:59:12 - 06:04:03 - 06:05:06 - 06:07:41 - 06:09:56 - 06:09:59 - 06:10:07 - 06:10:17 - 06:11:40 - 06:12:37 - 06:13:00 - 06:13:08 - 06:14:16 - 06:14:46 - 06:59:07 - 07:01:09 - 07:01:56 - 07:02:10 - 07:02:39 - 07:02:53 - 07:03:02 - 07:03:14 - 07:04:10 - 07:04:32 - 07:04:41 - 07:05:21 - 07:05:24 - 07:05:39 - 07:06:15 - 07:06:27 - 07:06:42 - 07:06:50 - 07:10:21 - 07:17:14 - 07:23:01 - 07:23:51 - 07:24:54 - 07:26:44 - 07:28:43 - 07:30:28 - 07:31:40 - 07:34:39 - 07:37:49 - 07:39:09 - 07:41:53 - 07:43:02 - 07:44:39 - 07:45:21 - 07:46:53 - 07:48:32 - 07:48:52 - 07:49:30 - 07:49:45 - 07:52:42 - 07:54:12 - 07:54:44 - 07:55:39 - 07:56:17 - 08:08:42 - 08:09:14 - 08:09:29 - 08:09:56 - 08:10:03 - 08:10:10 - 08:12:18 - 08:13:01 - 08:13:14 - 08:13:18 - 08:13:50 - 08:13:58 - 08:14:33 - 08:14:42 - 08:15:23 - 08:15:32 - 08:16:06 - 08:16:14 - 08:16:57 - 08:17:16 - 08:17:42 - 08:18:18 - 08:18:22 - 08:18:58 - 08:19:08 - 08:19:38 - 08:19:46 - 08:20:19 - 08:20:43 - 08:20:51 - 08:21:23 - 08:21:33 - 08:21:57 - 08:22:31 - 08:23:13 - 08:23:26 - 08:24:30 - 08:25:51 - 08:26:01 - 08:26:19
Reinette Gjaltema
00:27:27 - 00:35:23 - 00:36:02 - 00:36:42 - 00:37:08 - 00:37:32 - 01:11:51 - 02:13:31 - 02:14:18 - 02:28:35 - 02:29:25 - 02:42:27 - 04:08:57 - 04:34:00 - 04:45:00 - 04:45:08 - 04:46:02 - 05:17:00 - 05:18:11 - 05:36:15 - 05:43:32 - 05:54:27 - 06:56:46 - 06:56:54 - 06:59:44 - 07:07:25 - 07:10:23
Frantina Kiekebeld
00:37:58 - 00:41:44 - 00:42:37 - 00:43:31 - 00:44:41 - 00:45:29 - 00:46:06 - 00:47:43 - 00:51:13 - 00:52:49 - 00:53:36 - 00:54:30 - 00:54:53 - 00:56:14 - 00:57:35 - 00:57:41 - 00:59:22 - 01:00:19 - 01:01:57 - 01:03:13 - 01:16:31 - 01:28:53 - 04:11:05 - 04:33:12 - 04:42:27 - 05:12:45 - 06:12:48 - 06:13:07 - 06:14:18 - 07:01:42 - 07:02:07 - 07:02:14 - 07:02:43 - 07:02:56 - 07:03:05 - 07:17:30 - 07:22:22 - 07:22:46 - 07:23:36 - 07:37:56 - 08:21:46
Jeroen Betten - VVD
00:58:34 - 00:58:44 - 00:59:39 - 01:02:16 - 01:04:14 - 01:06:52 - 01:09:47 - 01:11:04 - 01:12:19 - 01:13:19 - 01:17:30 - 01:19:24 - 01:20:44 - 01:25:13 - 01:27:21 - 01:30:08 - 01:31:33 - 02:17:04 - 02:18:01 - 02:29:44 - 04:05:24 - 04:17:11 - 04:19:06 - 04:30:29 - 04:54:59 - 04:57:20 - 04:57:27 - 05:03:33 - 05:06:17 - 05:09:30 - 05:13:52 - 05:56:57 - 05:57:34 - 07:03:27 - 07:24:01 - 07:32:37 - 07:49:00 - 08:17:13 - 08:17:23 - 08:20:00
Emil Klok - GroenLinks
01:24:17 - 01:27:02 - 02:19:25 - 02:22:35 - 02:23:37 - 02:24:54 - 02:26:48 - 02:29:01 - 02:29:38 - 02:30:36 - 04:34:24 - 04:35:13 - 04:35:53 - 04:36:28 - 05:41:22 - 05:43:21 - 05:53:43 - 06:10:04 - 06:10:09 - 06:10:19 - 07:06:30 - 07:41:56 - 07:43:44 - 07:44:35 - 07:45:07 - 07:45:42 - 07:47:32
Arnold Bloem - Sterk Westerkwartier
02:16:38 - 02:32:37 - 02:43:14 - 02:44:14 - 02:45:51 - 02:46:43 - 02:47:47 - 02:47:59 - 02:48:31 - 02:49:15 - 04:03:48 - 04:14:53 - 04:16:18 - 04:16:57 - 04:17:05 - 04:20:15 - 04:21:11 - 04:33:23 - 04:43:49 - 04:44:23 - 06:11:12 - 06:11:50 - 07:06:46 - 07:48:35 - 08:11:49 - 08:24:14
Jan van der Laan - VVD
Bert Nederveen - ChristenUnie
03:51:45 - 03:56:28 - 04:04:09 - 04:06:02 - 04:09:16 - 04:10:38 - 04:11:04 - 04:11:25 - 04:12:25 - 04:14:51 - 04:15:12 - 04:16:36 - 04:16:55 - 04:18:23 - 04:19:48 - 04:20:56 - 04:21:07 - 04:21:32 - 04:22:05 - 04:22:45 - 04:23:47 - 04:25:12 - 04:26:23 - 04:30:13 - 04:30:40 - 04:31:51 - 04:32:46 - 07:50:22